Sunday, July 7, 2013

Rumahku Syurgaku (Part 2) - Perabot

Asm yuhols,

Ari ni I nak share pasal perabot rumah sahaja.  Actually sebelum pindah rumah sendiri, saya duk kuarters tpt kerja for 5 years.  So kami mmg x beli apa2 perabot sbb dpt sewa semua barang (kecuali mesin basuh, TV and peti ais) for RM20.00 sahaja per month.

Sebelum pindah ke kuarters, saya duk flat kat Taman Desa Muhibbah, Taman Desa.  Masa tu just beli yg electronic items kt atas plus katil.  Sofa mofa semua xde sbb plan nak pindah.  Meja makan pun balut kotak kipas ngan kertas balut hadiah kawin jer..boleh?? Duk situ tak lama, dalam setahun la...pastu pindah kuarters.

So alkisahnya, masuk rumah baru mmg saya kena beli semua perabot baru eg meja makan, katil, katil anak2 etc.  Saya punya konsep senang saja, murah tp nampak mahal (kononnya lam kot kt mata yuholls tetapp nampak murah...ada I kesahh?? heheheheh)..so round punya round, jumpa satu kedai perabot..Kedai Perabot Umi (ingatkan nak tolong orang kita, rupanya dia pakai nama Melayu daaa...)...tp takperlah...kebetulan byk2 tempat saya usha, kedai dia paling murah and saya suke perabot2nya...jom share apa sy jumpe ms ke sinun dulu..

Kabinet TV

Dining table



Katil saya (Queen)

Rupo sobona katil..ok lor..murah saja..RM590.00

Katil Haziq n Dhia

Rak Kasut

Dalam rak kasut

Lagi..



Meja kopi

Sofa (tapi saya request kain lain and body kaler putih)



Ni pilihan paling OK la konon waktu tu (puuiiii)..hehhehe

Utk body yang saya tukar tu 




Ni la nama kedai tu..kat area Puchong..Plaza perabot kot...tepi sekali belah kiri.

Since saya beli banyak, maka dpt la diskaun and kos utk semua yang di atas ialah ......OK tak? saya rasa dah murah giler tuuuu..hihii...and one more thing...tujuan cari perabot murah ialah..supaya esok2 klu nak tukar perabot..xde la nk tunggu tempoh lama sgt sbb duk mengenang rega yang mungkin mahal whatevaa....

Dalam banyak2 kt atas, ada dua benda yang saya ralat..which is sofa and coffee table.  Sofa sbb bila dah siap tu rupanya ala2 yenna yenni..and agak bulky...and meja kopi agak besar and berat..and makan space sangat.

My plan klu dpt tukar perabot esok..saya nak plan utk 3 seater sofa dimatchkan dengan dua single armchair (versi tak godobak) and meja kopi yang kecil (kaca) supaya ruang nmpak lebih luas and senang nak susun atur perabot.

Tips beli perabot:

1. Jangan terlalu ghairah beli perabot.

2. Pastikan ukur dulu size perabot supaya tak nyosal cam den.  Jangan cepat percaya kata2 penjual yg size tu fit rumah kita.

3.  Kadang2 beli sket2 pun bagus gak sbb dah tau camner nak sesuaikan barang ngan rumah. Dalam keadaan ni, peribahasa 'orang tamak selalu rugi' sangat la kena dengan saya...puiii..

4.  Jangan beli perabot dengan refer katalog (sbb ada yang boleh caya, ada yang tak, senang nak imagine size camne).  Contoh cam kes aku, stok coffee table xde kt situ masa tu..so aku tgk katalog..nmpk OK and Francis tu measure dia kata muat..aku on jer...muat tu muat tapi gedabakkkk....nasib katil anak and katil aku tu OK..

5. Utk sofa tu, elakkan beli yang cam ahkak, better plain kaler...white beige or something supaya tak yenna yenni sgt kalau takleh imagine rupa masa nak beli tu...atau beli yang dah ready stock.

6. Kaler sofa, jgn yg bcorak sgt supaya senang match dengan perabot and interior umah kita nnt.

Erm...apa lagi ek..tu dulu...nnt aku share list preparation masa nak masuk umah baru dulu..list ni sgt bguna utk budgeting dan supaya kita tak ketinggalan benda2 penting yang perlu diambilkira...





19 comments:

awin said...

hai..sy nak tanya harga untuk dining table tu berape ye?sy suka laa dining jenis marble..=)

Mazni said...

Yang tu bukan marble rasanya tapi tempered glass kot ;o). Rega RM1000.00

Unknown said...

salam....juz nk tnya bpe ye ktil bdak...cute la....then bape coz sgala mcm prabot tu ye...

Mazni said...

Hi Qikilala,

Katil budak tu harga asal RM360 tp akak dapat RM290. Total harga perabot RM6000.00

Rizziela said...

Berapa totoal tu..cantik gak perabut warna putih kan

Mazni said...

Hi Rizziela,

Total RM6K dear, yup, white mmg cantik. Leh bagi rumah nampak luas, tambahan plak cam I yg duk apartment ni..try la ;o)

Mazni said...

Hi Rizziela,

Total RM6K dear, yup, white mmg cantik. Leh bagi rumah nampak luas, tambahan plak cam I yg duk apartment ni..try la ;o)

topek said...

Kedai tu area mn ek...nk pg melawat gk la

Ashikin Saharuddin said...

Hye sis..nk tnya kalau kita nk jual katil yg terpkai then amik katil yg bru boleh x?

Mazni said...

Topek, kedai tu dekat Puchong, nama kedai, Perabot Umi, duk tepi sekali kat macam plaza perabot, berdepan dgn IOI mall.

Nur Elia said...

Kak,rak kasut tu harga berapa ya?sebab tgh cari rak kasut jugak ni heheh

Anonymous said...

Thank you for sharing this info, bolehlah nanti I pergi kedai tu. :D

Saya juga ingin share sikit info bagi sesiapa yang ingin membina laman web, boleh layari www.perkhidmatan-lamanweb.operion.com.my sebab mereka profesional membina website ;)

Terima kasih, harap info membantu.

Mia Zahira said...

alah. skrg ni bnyk je sale murah prabot ni.
smpena raya katakn. mcm courts mammoth.
diskaun smpenan raya bnyk kot.
g pilih je yg mna2 huhu

Unknown said...

brbaloi tak kalau bli prabot kt courts?
sbb tgk iklan pakai flexicredits harga nya jd lebih murah dr harga asal.
ada sapa2 penah bli guna flexicredits tak?

Anonymous said...

ni smua kna bli pakai cash ke?
takleh ansuran kak? mana nk cekau kalau pakai cash smua. tak mampu.
hehe. bli kt yg kedai yg offer ansuran je lammpu.

Anonymous said...

survey dulu kalau nk bli prabot.
usha2 iklan ke apa ke.
kat paper bnyk iklan prabot. mcm courts mammoth la apa la

Anonymous said...

Kak..katik queen tu..akak beli harga mmg skali ngan tilam ke asing?

Mazni said...

Asing dik

Azira Smkdl said...

kak rak kasut putih akak 1 je berapa .. berkenan juga laa