Sunday, July 7, 2013

Rumahku Syurgaku (Part 1)

Saya sayang rumah saya.  Rumah saya bukan banglo besar kepuk2..rumah saya apartment biasa2 sajer...Tapi...tapi..tapi...saya tetap sayang rumah saya.  Sebab rumah saya syurga saya.  Bila saya balik kerja, di saat saya buka pintu rumah, saya rasa sangat damai dan tenang.  Saya sentiasa suka rumah saya.

Rumah saya tak hebat macam rumah orang lain.  Rumah saya tak ada perabot mahal tapi saya cukup selesa dengan apa yang ada.  Terima kasih buat En. Saiful merangkap suami mitholi yang sentiasa..cuba memberikan / membuatkan yang terbaik untuk keluarga kecilnya.

Saya nak abadikan rumah saya kat blog saya, mana tau nanti2 ada bajet leh wat itu ini kan..hihihi...sebenarnya saya dah takde nak ubah apa..accept nak tukar sarung kusyen sbb saya benci sangat dengan sarung kusyen saya..rasa cam versi yenna yenni..Masa saya pilih kain sofa dulu, saya tak leh imagine camne rupa kalau dah jadi sofa.  So bila dapat, saya rasa cam menyampah tahap dewa.  Dan juga langsir hall saya yang kena tipu ngan apek Sec 7 tu...saya benci betul bila ingatkan semua tu..

Nasib karpet saya yang ditipu juga telah saya bagi kt orang lain sbb menyampah sangat tengok.  Ni semua gara2 teruja nak masuk rumah baru kununnnnn.....takpe2...kita belajar kan..from mistake..bagi yuholl2 yang jenis bajet cam I, jap g I share kat mana I beli perabot murah2....n tips2 sket bagi mengurangkan keghairahan masuk umah baru nak hitu nak hini hokey..blajarlah dari acik yang ghairah bersepah ni...

So mana nak mula ya...mula2 kita flashback dulu la ek camne rupa masa proses pembuatan nihhhh..


Ini hall saya.  Nampak tak tingkap hujung tu, versi L shape gitu kan..saya suke sbb ianya memberi impak luas kepada rumah even takde balcony ;o)


dari sudut ruang makan. Kaler dinding saya pakai kaler White Lilac, i loike..nampak putih sejuk

Kipas area dining..sebenarnya plan untuk pasang kipas ni lain, bila siap box dia tu nmpk buruk...so mulanya ingat nak pasang something else tu cover cam deco lantai papan gitu..tp ktorang try n error cat kaler hall kt situ, so nampak OK gak..save bajet...

Hall lagi (sudut berbeza) 

Kaler bilik saya..turqoise blue and light blue

Box kipas pun dikaler juga..

Dapur sebelum renovate

Asalnya lampu ni nak letak area dining tapi sbb nak pasang fan, tpaksa alih ke lain.  Patutnya saya pasang tengah2 antara area dining and hall, baru OK, tapi silap (tulah..xnak dengar cakap laki lagi kan)

Pandangan dari area hall.  Bilik kanan tu stor and kiri tu bilik Dhia

Bilik air tetamu antara bilik Haziq n Dhia

Bilik Dhia, kaler belacan, tapi antara nampak tak nampak plak color dia (poor lighting)

Ni kerusi saya beli kat Papilo Bangsar, rega saya rasa quite murah compare to others.  Beli konon plan nak baca buku and susukan anak kat situ...akhirnya....hmmm..jadi tempat susun kusyen sofa..hahhahahah


Ni karpet yang saya kena tipu kat Shah Alam...huhuhu..saya dah sedekah kt orang sbb sakit ati bila tengok

Peti ais ni dah lama saya usha..tapi time nak beli tu, xde stok available sebab ingat tak kes banjir besar kat Bangkok, so manufacturing stop masa tu.  Saya pusing byk kedai, last2 jumpa kt Carrefour Seksyen 23, yang display plak tu...since nampak OK..saya amik jugak...sbb dah lama jatuh hati ;o)

Kitchen Cabinet dalam pembuatan..from Welco Seksyen 7

Dan lagi

Ni la rupa sebenar (belum habis deco sebab nak letak pic frame besar kt area TV and cermin besar kt belakang sofa)..project pending until now.  Kusyen kecik tu tak match sbb pakai kusyen lama, sayang nak buang ;o). X dan nak match lagi.


Lagi

Dining area.  Masa ni saya belum letak langsir pintu and cermin hadiah kengkawan.





Langsir ni tempah kat Jakel.  Utk 5 biji pintu, kosnya hanya RM300.00, siap pasang semua. Saya suke sangat2.  Cermin hadiah member from IKEA (saya pilih kawan bayar, hehhee...)


Frame ni salah letak, kecik sangat and tak sesuai.  Saya ada next project for this.  Nanti saya update.

Ni rupa langsir pintu.  Area notice board tu saya nak buat project lain jugak..belum kesampaian.  Akan diupdate.

Saya suka frame kecik IKEA ni, RM4.90 je if not mistaken, but I loike it very much.

Karpet beli kt Nilai...murah gilssssss

Bunga pasu besar tu saya beli n gubah sendiri lagi murah.  Beli kt Nilai.  Kos keseluruhan dlm 90++


Bunga kt Ikea, RM24.90

Pandangan dari pintu masuk

Ok nanti sambung next entry...kita leh share apa yang patut n tak patut buat..beli perabot..etc...tungguuuu....







12 comments:

Angah said...

Maz....cantik rumah kamu ye....bile le taman dpt rumah sendirik yang cantik begini...

Mazni said...

Takde la Kak Ina...biasa2 jer...kan Kak Ina dah ada umah sdiri...deco skit2 mesti cun..

Hijra Avenue said...

cam kenal je orang nie huhuhu lg lg encik sepol tu hehehe

Mazni said...

Me of myself...

Eh kenal ke? sape ni...sekampungkah...or apakah? saspen nihhh...hahhaha

Unknown said...

kak..berapa harga karpet purple tu ya? n beli kat kedai mana kat nilai tu?

Mazni said...

Tak ingat nama kedai la Nash....tp cuba la jalan2...mmg banyak..beli kat Nilai je Ok..situ murah gilerrr

Unknown said...

Assalamualaikum, blogwalking cari review tentang welco.. if u don't mind bleh share tak:
1) length
2) kos
3) workmanship

Boleh email ke muni.adnan@yahoo.com

Tqvm

-muni-

Unknown said...

Hai,
I blogwalking nk cari review tentang Welco & jumpa ur blog.. If u don't mind, bleh share tak:
1) length of ur KC
2) kos
3) workmanship

My email: muni.adnan@yahoo.com

Tqvm

Unknown said...

cantiknya karpet tu... kna g cari kat nilai jgk ni... thanks for ur info

Mazni said...

Muni, I tak ingat sgt pasal length semua, nak kena korek file balik, tp kos dlm rm13k something sbb i all in ngan dapur, kitchen hod and hub, oven, sink and almari 8 kaki...nnt klu dah korek i send u the quotation.

Mazni said...

Thanks Ajlaa, glad that you are inspired with that. Sharing is caring!

Anonymous said...

sis...nak tnye...u beli karpet hitam tu .. kat kedai mana yg kena tipu tu ye...harga berapa?..