Tuesday, July 16, 2013

Resipi Chocolate Cupcake Gebu

Asm. yuholls..

FYI, saya peminat Paula Deen yg selalu masak2 kat Channel AFC tu kan...esp bab desert2 lah..tiap kali dia buat..saya rasa geram jer nak masak dan2 tu..sbb dia membuatkan nafsu sy membuak2 utk mencuba apatah lagi setelah melihat kegebuan kek2 and yang best nyer jugak...saya suke tgk bila dia masak with her husband or anak2 bujang dia...mmg comel sangat...

So ari tu saya geram nak cuba resipi Chocolate Cake with Coffee Cream Filling...but since saya takde benda nak cucuk krim dlm cupcake...so saya maintain chocolate cake jer...Hasilnya? Wallah!!! Memang gebu and saya suke sangat.  Anak2 suka and kawan-kawan yang try pun suke.  

Adunan sangat gebu dan sedap dimakan begitu saja.  Especially bila dah simpan dlm fridge, n makan ngan nescafe O kaw...pergh...heaven sangat..jom kita share recipe dia.  Seperti biasa..ini adalah hasil daripada air tangan saya..sebelum kita layan resipi ya...

Camnilah rupanya...fresh from oven gituuu...

 Ini saya buat utk majlis Icha ari tu...konon2 la nk air tangan sendiri...tak lawa pun..tp seswai la ngan saya yg jenis simple ni....

Sumber : Paula Deen

BAHAN-BAHAN:

2 1/4 cawan tepung serbaguna
2 cawan gula castor
3/4 unsweetened cocoa powder 
1 1/2 sdk baking soda
1 sdk baking powder
1/2 sdk garam
1 cawan minyak sayuran (boleh pakai canola ke jagung or minyak masak)
1 cawan air nescafe o sejuk (saya pakai 1 sdk nesc)
3 biji telur besar
1 bekas krim masam (boleh didapati di pasaraya...ada tulis Sour Cream, dekat area butter, yogurt, saya beli Natural Sour Cream dalam RM5.00++)
1 sdk esen vanilla

CARA-CARA

1. Panaskan oven 170 darjah celcius and susun cawan kek.

2. Kacau rata bahan kering (tepung gandum, serbuk koko, gula, baking powder, soda bicarbonat dan garam)

3. Kemudian masukkan telur, minyak, air nescafe and putarkan sehingga sebati.

4. Masukkan krim masam dan esen vanilla.  Putar lagi (jgn over putar).

5. Sudukan dalam acuan cawan kek 3/4 penuh (saya pakai scoop aiskrim).

6. Bakar dalam 18-20 min.  Sejukkan and siap.


Bagi yang ada anak2..cubalah.  Memang sangat digemari.  Kalau nak letak chocholate ganache ke apa boleh la buat. Anak2 saya suka makan kosong jer...Selamat mencuba ya...


No comments: