Monday, July 8, 2013

Saya Suka Apartment!

Tajuk cam tahapahapakan you...
Lama dah nak wat entry ni sebenornya...tapi asik tak terbuat...Alkisah nak citer pasal rumah idaman.. Aku actually berangan nak ada rumah teres setingkat..x kisah la Semi D ke or teres setingkat sebijik ker...yang penting ..setingkat..Sebab apa? Aku dah experience duk terrace house (kuarters tpt keja skang) for the past 5 years. 
And aku tak suke sebab:
1. Nak kena kemas atas bawah
2. Malas nak naik turun tangga
3. Bila tertinggal barang kat tingkat atas, or bawah, sangattt sakit hati rasanya
4. Bila tua2 esok pikir sakit lutut or tak larat dah nak naik tangga
5. Kena bersih laman (rumput yang panjang)...
6. Dapur besar..tapi kat belakang..very de isolated...scary jer klu masak sorang2...
Tu faktor utama.  Sebab nak cari umah camtu, sah2 la jauh dari tempat keja..aku penah usha smpi Sg. Buloh, Puchong, Desa Coafieds..cantik...tapi jauhhhhh...n ada satu tu LBS punya projek..kt Puchong..tp jauhhh...bak kata Epoi, pegi balik keja singgah mandi kat RnR je lah..sbb jauh sangat..
Lagipun masa bila aku nak bela laman segala kalau keluar umah gelap, balik umah gelap..so ktorang give up.  That's y aku terpaksa pilih aparment. Tetapi...saya sangat suka apartment sbb ruang yang kecik itu sgt sesuai utk keadaan kami skang which is:
1. Anak kecik (so tpt bsepah pun limited)
2. Bekerja..even duk Shah Alam pun kena kuar gelap, balik gelap jugak
3. Aku tak takut nak masak sorang2 kt dapur..sbb sah2 dapur attach to hall kannnnn...
4. Ruang bekerja di dapur sempit dan barang2 senang dicapai
Bagi aku, utk jangkamasa pendek, it's OK for me utk beli aparment..maybe bila ada rezeki lebih sok, boleh beli umah lain??
Bagi aku jugak lagi, tips paling penting beli rumah adalah kestrategikan kedudukan rumah kita kerana ianya akan menambah value rumah tu di masa akan datang.  Maksud strategik ialah ada kemudahan mcm pengangkutan awam, sekolah, etc.
Mcm rumah aku sekarang, aku sangat puas hati sbb:
1. Pengangkutan awam senang
2. Sekolah pun dekat (byk pilihan)
3. Stesen minyak
4. Bank
5. Kedai makan
6. KFC tepi umah tu..
7. Pasaraya tepi umah (Checkers Sec 15)
8. Tgh naik skang Shopping Mall utk Home Decor..sebelah umah jugak..
9. Toyota Service Center depan umah (sape pakai keta ni, senang ler..)
10. Paling penting...security...

11. In Shaa Allah, less risk for banjir
12. Ada kolam, gym, court badminton, dewan, dobi, kedai runcit (basah n kering)...
Jadinya, benda2 di atas nnt akan menjadikan nilai rumah kita akan meningkat di masa akan datang, In Shaa Allah...eventhough umah ni leasehold, aku x amik port sgt sbb aku pun xkan hidup smpi 99 tahun, so yg tu biar anak2 cucu aku fikir esok2..

Esok2 dah pencen kalau ada rezeki, beli la umah setonggok atas tanah, jauh dari bando kan..masa tu nak ulit laman ulit bunga ke xpelah..(sbb dah tak larat nak ulit Epoi masa tu.hahahah)...tu sajer dulu...jom keja...


I luv my carpet, beli kat Nilai, murah giler sbb dah kena tipu beli kat Shah Alam sebelum ni..huhuhu...(sila abaikan Dhia dan pampersnya ya..


I love white furniture so much...(tgk celah kerusi tu adalah anak patung Dhia dgn rambut curlynya..boleh???)


4 comments:

tiHa79 said...

cantik umah ko che maz...
bila laaa leh sampai umah ko nih...huhuhu...tp riso gak aku gi umah ko, anak2 aku xleh tengok umah cantik2 cenggitu, riso aku balik berlori2 ko maki aku sok sbb anak2 aku kecah kan umah ko...hahahahaha..!!!

tiHa79 said...

ops...ekceli nak cakap pasal apartment...aku pun ske gak apartment sementelah pernah duduk umah teres setingkat...tu pun xlarat nak jaga...

cumanya bab value umah tu aku agak konfius apa sebenarnya yg menyebabkan nilai umah tinggi sbb umah yg aku beli skrg ni pun ada memacam spt mn ko, tp nilai di jabatan penilaian harta sgt rendah dgn harga penjual... so kalu xpandai pujuk ler retu, aku kena byr lebihan tu sendiri memandangkan loan diluluskan mengikut harga di jabatan penilaian harta bukannya ikut harga penjual...cam kes ko senang sket kot sbb ko beli umah baru terus dgn pemaju....errr...rasanya la....

Mazni said...

Tiha,

Xde la cantik, tp bleh la drpda takde...ala ngade2, nama pun bdk kecik, aku tak kisah pun, xde kaca maca nak pecah2kan..biasa aku longgok depa dlm bilik anak, main kt situ, sepah kat situ...

Citer pasal nilai umah aku tak tau sgt mcm yg ko cakap tu Tiha, tp klu aku goole kt internet and tgk market price, umah aku skang dah naik 100k dari harga asal. Aku start duduk sini dah setahun. So quite rapid gak la...bayar cukai pintu pun mahal beb...that's y harga naik kot..Wallahua'lam. Rumah ada memacam tu ya gak, tp yg aku ni mungkin kelebihan dia strategik in terms of lokasi...

Anonymous said...

kak...yg akak beli kat pusat perabot puchong tu kat area mana ye???

boy_84sultan[at]yahoo.com