Tuesday, July 16, 2013

Resipi Kek Mentega Gebu

Salam Ramadhan yuhols...


Hari ni nak share resipi Kek Mentega Gebu...hihi.pandai2 jer letak nama...actually ahkak dapat resipi ni from tak ingat la source dia...sama ada My Resipi or Mesra.net.....ampunkan saya tuan tanah.  Lain kali saya letak link tau..ni resipi saya salin kt phone jer...eh lupalah mana amik...ampun..ampun....

Kek ni dah dua tiga kali saya cuba and mmg digemari anak2...sebab simple and rasa gebu itu sangat sangat mengiurkan...so pada yang ingin mencuba...cuba la...saya ada juga google a few resipi..byk juga yang senang and maybe boleh dicuba...tp utk apa yang saya dah buat...mcm pic kt bawah ni lah...hopefully yuholls juga suka and kita leh sama2 suke dgn outcomenya nnt..hehehhhe..

Masuk pic dulu..


versi kek dalam loyang 
versi cupcakes...ditabur ising sugar...hmm...lagi mengancam..

BAHAN A:

250g tepung naik sendiri
40g susu tepung
250 mentega

Bahan B:

5 biji telur
200g gula kastor
Esen vanilla

CARA-CARA:

1. Panaskan oven 160-170 darjah celcius (oven saya 150) dan sediakan loyang yang telah disapu mentega/marjerin.

2. Pukul bahan A hingga gebu.  Biarkan.

3. Dalam bekas berasingan, pukul sebati bahan B dan kemudian campurkan dengan bahan A tadi.  Pukul sehingga gebu.

4. Bakar selama 20 min utk cupcakes and 35-40 min utk kek dlm loyang.

5. Sejukkan kek setelah siap, sedia utk dihidang.  Kalau versi cupcakes, mungkin boleh tabur icing untuk rupa dan rasa yang lebih menarik.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
A m m i said...

napa semua resepi je ni...aku kepingin sudah ni..huhuhu