Monday, March 21, 2011

Red Velvet Cupcakes Part II

Hehe....nak muntah darah ler gian menghupdate blog plak ni ha, no wonder aku tgk otai2 blogger ni ari2 ni nak hupdate blog, sekali datang hormon tu jadik gian rupanya...ate...time pun dah nak Maghrib, idok ler nak citer panjang, cuma nak hupdate Red Velvet Kapkek mak part II, tadi godek2 dapur jap, ari tu buat tak puas ati, so percubaan ari ni, separuhkan jer bahan cuma tak pakai mixer masa campur bahan basah n kering.  Aku pakai senduk jer n kurangkan aktiviti mengacau.

Hasilnya, kek lembut n fluffy compared to first time punya stok.  And this time dah ada idea nak deco sket...meh kita layan sedas dua, actually deco ni aku tiru Hana dia wat utk sebijik Red Velvet tu (bab2 habuk atas deco tu),  tp resipi aku amik kt myresipi Rajin2 ler layan blog depa ni, sgt best dan memberi semangat utk masak2 nih...comel2 n best2 jer masakan depa...tabik spring lah..

Meh ler kita layan hasilnyer, separuh ni aku dapat dlm 11 bijik, esok akan dibawa ke ofis utk di'test' oleh kengkawan...komen diri sendiri?? aku puas ati utk kali ni compared tu ari tu, cuma aku rasa cam kurang manis sket, klu ikut resipi asal, 1 1/2 cawan gula icing, aku letak dlm 3/4 cawan, ermm....takper lah, harap2 cream cheese icing tu leh cover...

Taraaaaa......



 Ni rupa time baru masak, aku perasan kali ni kaler dia tak semerah ari tu, more kecoklatan, maybe sebab aku paruhkan bahan kot...yang penting, kali ni tak keras cam ari tu, agaknyer overmix kot ari tu...

Rupa setelah dideco, takde la susah mana pun, hehehehehhee...semenggah ler sket daripada ari tu, kuikui...

Last sekali, camni ler rupenyer..heheheheh

Pada sape2 yang rasa baru nak berjinak cam aku nih, n tingin nak buat kek ini dlm kuantiti yang sikit, utk sesi percobaan, ini ler bahan2nya yang tlh aku paruhkan from recipe asal.

Bahan2:

Bahan kering
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula ising (letak 1 cawan pun OK gak, sbb aku punya kurang manis)
1/2 cawan / kurang serbuk koko (kurangkan sket pun takper, sbb resipi asal letak 1/2 cawan)
1/2 sudu kecik garam
1/2 sudu kecik soda bikarbonat

Bahan basah
1 biji telur
1/2 cawan buttermilk (1/2 cawan susu segar + 1/2 sudu besar cuka makan, campurkan dan biar antara 10-15 minit)
1/2 tutup esen vanila
1/2 sudu besar cuka makan
1/2 tutup pewarna merah

Bahan Icing:

50g cream cheese
1/3 or 1/4 cwn butter
1/3 cawan gula icing (yang ni aku agak2 dlm dua sudu jer, korang leh letak sikit2 pastu rasa)
1/2 sudu lemon jus (aku letak sunquick jer)
(Dengan gunakan mixer, kacau smpi kembang dan sebati)

Cara-cara:
  1. Ayakkan bahan kering.  Asingkan.
  2. Dalam mangkuk lain, dengan menggunakan mixer, bancuhkan bahan basah hingga kembang dan sebati (resipi asal mmg tulis camni, tapi aku tgk tak kembang pun, tak tau ler klu buttermilk aku tak cukup pekat, so aku punyer takde istilah kembang, cukuplah klu adunan tu sebati, tak pakai mixer pun takper, masuk dlm blender kejap)
  3. Masukkan bahan kering dalam adunan bahan basah.  (Kali ni akuk tak guna mixer, aku just gaul ngan seduk biar dia sebati dan taknak over kacau, aku takut keras cam ari tu)
  4. Masukkan dalam acuan, bakar antara 18-20 minit (aku guna api atas bawah.  Bila masuk dalam minit ke 12 ke 15 minit, aku angkat dulang letak atas, supaya masak serata, klu tak, bila check ngan lidi, adunan melekat even dah 20 minit.
  5. Angkat, dan sejukkan atas redai.  Kalau ikut Paula Deen, dia kata jgn kuarkan dari baking pan terus, biar kek dlm pan 5 minit, pastu baru kuarkan n sejukkan atas redai.
  6. Dah sejuk, boleh la sapu ngan icing cream cheese tadi.
Sekian saje kali ini.  Ketemu lagi di lain waktu.  Maybe ni stok smpi weekend kot, sbb weekend ni bz sket, so until next time.  Assalamualaikum..

No comments: