Saturday, March 19, 2011

Nenas Ayer Itam

Assalamualaikum n selamat pagi..tetiba lately ni gian nak berblog plak, asalnya dulu blog ni dibuat utk citer hal masakan, skali dah ke laut beno dah rupanya...takper lah....saje buat kenangan utk diri sendiri...

Entry lepas aku ada citer psl g JB kan? On the way back tu, ktorang singgah ler kat Ayer Itam sbb aku tingin nak beli pisang tanduk, kat KL aku rasa agak payah gak la...so cari punya cari, kejap jer pun sbb situ mmg ada jual, so dapat ler, cuma aku tersalah beli yang dah masak sgt, so rasa gebu2 dia tu dah tak gebu sangat :o(

Dalam pada tu, aku beli gak nenas dia, nenasnya hmm...mmg manis giler...so tingin la nak masak pajeri sbb laki aku suke masak ni.  Sebenornya aku ada la dua tiga kali dah try masak, tp mengikut komen Y. Berhormat, katanya agak pekat dan tak mencapai tahap dewa la, so aku pun tanyer la mak mertua yang kebetulan jaga budak2 masa aku ke JB (igt nak minta dia tolong masakkan, tapi tak dapek sbb nak kena hanto dia ke rumah adiknyer plak, sbb ada hal di sinun).....

So masak lah aku secara solo, berkat kesabaran dan ilmu oleh mak mertua, komen si Epoi sangatlah memberangsangkan, mmg abis ke dia jer sebijik nenas tu, aku dapat lah dua potong...mmg botul2 gomar nih, makan plak ngan ikan goreng panas2...lazat berkhasiat rasanya....korang jgn le getik plak dgr citer pajeri nenas aku ni yer, aku ni bukan kategori masak selalu, n bukan kategori pandai masak, jadi klu dpt buat sesuatu yang bukan kebiasaan tu, haruslah mak happy kannnnn....

Meh kita layan gambo n resipi aku tibai nih....ni resipi agak2 nama dia.

Bahan

1 biji nenas (potong la camne design pun...)
4 sekawang (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
Minyak utk menumis (dalam 3-4 sudu, or leh kurangkan)
*5-6 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih (tak tau la halia org letak ke tak, tp stok halia takde masa tu, so aku tak letak lah)
*sejemput udang kering
1 paket rempah kari (aku pakai Adabi)
2 sudu kerisik
1/2 kotak santan (aku pakai santan kotak M&S jer, my fav all time sejak duk KL nih)

*dikisar

Caranya:
  1. Tumiskan 4 sekawan. 
  2. Masukkan bawang merah, bawang putih dan udang kering yang dikisar, tumis hingga naik bau.
  3. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan air dlm setengah cawan.  Kecilkan api dan tumis hingga garing dan pecah minyak.
  4. Masukkan air dalam 1 1/2 cawan, kemudian masukkan santan.
  5. Masukkan kerisik.
  6. Bagi mendidih kejap, pastu masukkan nenas.
  7. Perasakan dengan garam dan gula.  Letak sikit2 dulu sbb pajeri ni nak kena rasa manis-manis sket, tp takleh letak gula banyak2 sgt sbb nenas dah manis.  Pepandai ler ejaskan rasa mengikut selera.
  8. Lupa nak cakap, dah masukkan nenas tadi, biarlah dema sebati di situ dlm 10 - 15 minit, bagi mesra.
  9. Siap utk dihidang.
Dah siap, meh kita tgk hasilnya....ehemm...


 Taraa....


camgini le hasilnya.  Kepada yang lebih kurang cam aku, selamat mencuba, kepada yang dah terer, senyum jer ler..hehehehe....

No comments: