Tuesday, August 16, 2011

Langit Tak Selalu Cerah

Semalam aku dapat SMS from one of my close friend masa skolah menengah.  Dia citer pasal salah sorang kawan rapat time skolah menengah dulu.  Kawan aku yg sorang ni, mmg aku rapat, in fact family dia pun mmg dah jadi cam family angkat aku. Tup2 kata kawan aku yg SMS ni, kawan aku yg itu dah bercerai dua bulan lepas. Now stay kat umah mak dia with her 3 kids.

Aku sedih bila dgr citer tu, sbb aku masih terkenang teman dorang dating masa zmn skolah dulu. Their love stories seems to be so sweet and yet, I never expect it will end like this. Dorang kenal masa ktorang blatih Dikir Barat masa form 5.  Her ex used to be one of the trainers for Dikir Barat.  Tak sangka, cinta mereka berputik sejak itu.  Aku selalu jugak jadi teman dating kat library kampung.  Kawan aku ni tak pandai bawak motor, so aku lah jadi supirnya.  Dia kawin masa umo dia 19 ke 18, camtulah.

Katanya skang kawan aku ni buat kuih utk hantar ke bazar Ramadhan, siannya kat dia. Dia sebelum ni full time housewife. Aku tak tau nak berdepan camne ngan dia, mesti dia sedih.   Raya ni aku n kawan sorang lagi, pakat nak ke rumah mak dia, sbb aku pun dah lama tak ke sana.  Tp aku sgt2 tak tau camne nak berdepan ngan dia, aku takut aku nangis.

Semua ni kadang2 buat aku terfikir, life is something which is unpredictable.  Hari ni ko happy, esok belum tentu ko happy.  Maybe hari ni kita ada a great family, a great husband, a great kids, tp kita tak tau esok lusa adakah ianya masih akan semanis sekarang? Kata orang, jgn letakkan 100% kepercayaan dekat suami, jangan cerita everything kat suami, mesti ada part yg ko simpan for yourself. But how do u measure the percentage? Aku betul2 tak reti part ni and inilah kelemahan aku.  Aku tak reti nak berahsia dgn husband, sbb he's my best friend, my everything.  Dialah teman aku suke, teman aku bersedih, and I cant never imagine if he betrays my love, sbb susah senang masa nak mulakan kehidupan dulu, kami lalui bersama.  Aku doakan semoga cinta kami, kekal ke akhir hayat.

Utk kawan MC, aku harap dia tabah.  Langit memang tak selalu cerah, tapi percayalah, setiap yang berlaku, pasti ada hikmah tersembunyi.  I'll pray the best for you MC.

p/s: Aku rs sebak masa tulis entry ni, sbb aku sgt2 kesian kt kawan aku tu.  Bukan mudah utk menjaga 3 anak kecil (yang paling kecil umur setahun lebih) dengan tak ada kerja.  Oh Tuhan! Kau murahkanlah rezeki sahabatku itu, tabahkanlah hatinya.  Amin.

3 comments:

Angah said...

tu la kan maz, bahagian masing-masing lah, bahagian kita belum tahu lagi.

mudah-mudahan semunya baik-baik belaka...

tiHa79 said...

apa pun, kita tetap kena bersedia mental n fizikal dgn apa jua keadaan yang mendatang, sbb jodoh, ajal, kehidupan, kematian...semuanya percaturan ALLAH. Kita hanya boleh memohon semoga kehidupan kita akan lebih baik setiap hari lebih baik dari semalam. amin.

Mazni said...

Kak Ina : tulah, sama2lah kita doakan semuanya baik2 belaka...amin..

Tiha: 100& agreed. Apapun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya kan?