Saturday, April 9, 2011

Simple itu Sedap!!

Sementara tengah tunggu kek Dhia masak ni, saje nak share2 ngan korang, pasal masakan (maksud aku menu lauk).  Bagi aku, yang simple tu sebenarnya yang sedap. Tak tau la orang lain, tapi kalau aku, makan lauk ikan bilis goreng cili padi tu pun dah kira sedap giler berbanding makan kat luar.

Bahan penting dalam masakan aku, bawang n cili padi (kalau dapat cili burung tu lagi meletopss)...Cuma bila dah ada anak ni, versi tumbuk cili padi tu dah jadi versi letak sebijik2...klu tak kang melahar plak mulut anak aku...cili padi tu stok wajib kat umah aku, takde cili padi, tak selera makan la aku...(kengkadang kawan2 aku kata, aku ni bukan org Tganu, tapi cam orang Nogori sebab suka makan pedas)....lagi satu serai n daun limau purut, tp yg ni bukan kemestian le...sbb tak semua masakan leh letak depa ni...meh kita tgk stok lauk simple versi aku..

(1) Sardin cili padi ...ni bukan yang masak cam biasa tu, yang ni stok ko tumbuk bawang n cili padi, pastu ko tumis smpi naik minyak, kendian masukkan sardin ngn kuahnya, takyah letak air, letak asam keping (masa tumis bawang tadi pun leh letak), perasakan garam n gula, pastu biar kuah dia kering or sebati ngan cili n bawang tadi, makan ngan nasi panas2...pergh...heaven...tu pun dah cukup....kebetulan pagi tadi aku ada wat sket, saje nak tambah menu nasi lemak, tp dah kering2 minyak dia aku duk panaskan, ikan pun dah terlindung di sebalik sambal yang banyak tuhhh...

Camni ler rupanya sardin cili padi
(Apa kena tah camera aku ni, gambar jadi belang2 plak...)

(2) Selain tu, goreng ikan bersambal cili pun sedap gak....biasanya aku goreng dulu ikan...pastu blender bawang besar, bawang putih, cili padi n serai, tumis smpi naik minyak, masukkan asam keping, garam, gula, letak ikan, kacau sebati smpi mesra.......pun meletopssss....aku kadang klu makan sambal2 camni, takde sayur pun takpe, tapi biasanya aku padankan dengan sayur air or sayur lemak putih....takyah lauk bebanyak, itu pun dah cukup... nak sedap bagi bau wangi, siat2kan jer daun limau purut, solosaiii....

(3) Lagi satu sotong n udang, aku sebenarnya muak klu wat sambal2 ni, kecuali sambal udang ngan petai, tapi biasa klu aku beli dua makhluk tuhan ni, apa aku buat ialah, goreng kunyit separuh masak....angkat, pastu tomis bawang besar (potong bulat) ngan bawang putih, letak sos tiram sket, masukkan sotong or udang yang digoreng tadi, letak garam (sket jer sbb tadi dah goreng dulu sotong/udang tu), gula hujung sudu je aku letak, cili padi potong2...pastu siat2 daun limau purut..dah cukup mesra dema tu, hangkat n bedall....yg mcm gini punya masakan, bukan takat sotong/udang jer, ayam, ikan, daging semua leh wat.....yang penting...bagi aku...mmg sempoi n sedappp.......aku rasa sebelum ni punya posting aku ada letak kot sotong sos tiram ni...

Anyway lately ni masak malas nak amik gambar, kadang camera tertinggal kat atas, malas nak naik amik....tp bila citer pasal lauk pauk ni, klu takde gambar tak best la kan?? Lenkali aku usahakan yaa....pada sape2 yg suke pedas n simple, cecuba le resipi di atas nun, org lain aku tak tau tp utk aku, sbb duk balun benda simple tp syok ni la badan bagai di pam....haruuu!!

No comments: