Wednesday, April 20, 2011

Anak dua ke seploh?

Kali ni aku nak citer pasal anak....Rasa beranak ari tu dua orang jer, tapi cam beranak seploh....yang si Haziq tu OK lah...so far dengar cakap, mainan pun lepas main kemas, tapi si Dhia, huishh...Tuhan je yang tau akal dia....dia bukan jenis duk diam....ada je nak diselongkarnya....bukan nak main mainan yg kita beli, apa yg dia suke...kobek peti ais, kobek sudu garpu aku...pastu amik kusi, panjat sana, panjat sini....bab menyepah, dialah raja, bab ngemas, harammmmm....idok la aku nak ngompare dema, cumanya nak citerkan karektor bebudak nih...

Kadang tu rasa tak larat nak ngemas umah, rasa cam baru je kemas, sepah balik...cenggini punya gaya yang abahnya nak pencen bagi adik kt dorang nih.....si kenit Dhia ni, time2 ktorg tgk tv tu dia senyap2 je kat dapur, tau2 peti ais ternganga tak tau la baper lama...bukan jenis nak duk statik makcik nih...

Yang paling tak tahan, time tgk wayang citer Rio ari tuh, dia duk lari atas tanggalah, pastu menyelit tepi seat orang lah, aku rasa mesti couple depan aku tu terkejut, tetiba je ada budak terselit tepi seat dia, dan2 tu gak lah dia nak kobek plastik jusco nak cari jam dia br beli lah...pastu bila aku tegur bisik2 ckp jgn ckp kuat2..dia boleh jawab, Dhia nak tanya jam Dhia je (kuat2), pastu bila wayang start dia pun sama bercakap ngan wayang tu, excited la konon...aku rs cam ijau jer muka, ni kali ketiga bwk makcik tu tgk wayang, xnak bawak kan si Haziq asik duk tanya bila tgk iklan Rio kt highway...

Bila masuk bab umah plak, aku rasa cam hari2 sapu sampah, tapi rumah tu cam tak penah kemas, kemas jap, jap lagi sepah balik, nasib le Haziq selalu tolong kemas, lately ni aku cuba2 ajar dorang sental toilet plak ngan aku...sesaje train, nasib dorang nak, excited main buih agaknya....

Lagi satu bila nak tgk TV, time aku nak tgk tv lah dorang nak main2 dpn tv, lalu lalang kat situ, panjat kat situ, bukan takat perbuatan, sore mak aiii...berlawan ngan TV, masa tulah aku nak jadi tarzanawati kan...aku rasa jiran sebelah aku pun dah naik tensen dgr sore aku nih..aku takde nak kontrol2nyer..

At the end of the day, itulah gamaknya abahnya nak pencen ada anak....letih katanya...tp kata org masa dema kecik je letih, besar esok InsyaAllah OK...biasalah budak2 kan, harapan aku, moga2 Epoi terbukak ati utk menambah zuriat lagi...aku terlalu rindukan baby...fikir2 kejap jer anak2 membesar, tup2 aziq dah 5 tahun, dhia dah 3 tahun....hmm...dah tua rupanya aku..huhuhu...



2 comments:

Angah said...

ini macam ko bole kurus la Maz...:D

Mazni said...

kalau lahhhhhh kak ina oiiii...penat dah berangan nak kurus nih, btw, sy ada mimpi kak ina baru2 ni, mimpi kak ina kurus, giler muda jadiknya...hahahahah