Saturday, April 9, 2011

Di Usia 30an

Entry ni sebenarnya aku draft pada 27 Mac ari tu, ape kena tah masa tu sendu semacam jer...layan jer lah...

Tajuk kali ni..hehhe...semacam....tah ler..tetiba sendu plak rasa ari ni, hari ni pun boring semacam jer, langsung tak kuar weekend ni sbb semua tak sihat, Epoi start ari Isnin, anak2 start Selasa, aku start Jumaat....hmm....takperlah, sakit tu kan penghapus dosa....dosa2 kecil...Apa aku buat ari ni? Bangun pagi masak mee goreng n roti telur, lepak2 baca paper, kemas umah, tengahari masak nasi lauk ayam sos tiram (anak), ikan goreng sambal cili padi (mak bapak) dan sup sayur (utk semua)....makan2...lepak lagi...petang wat cream caramel utk minum petang....tu yg malas duk umah tu...aktiviti makan, lepak tv, argh!! giler bosannn.....panjang plak mukaddimah aku kali ni...

Actually, entry kali ni aku rs cam nak feeling2 sket, psl kehidupan pompuan di usia 30an aka aku sendiri...aku tak tau la aku yang dah ilang fun or terlalu fikirkan diri tua or kenapa...maybe aku rasa tua sbb size badan kot..ouchhhh....(bukan takde usaha nak kurus, tp disiplin itu kurenggggg)....kadang2 bila tgk kawan2 kt fb, cam tak berubah pun dr dulu smpi skang, tpi tgk diri sendiri, awww....tak sanggup....

Bila usia dah cecah 30an, aku rasa:
  • kulit tak seanjal dulu
  • kulit cepat kusam
  • rambut tak bersinar cam dulu (maybe terperap dlm tudung, aku tgk kengkawan aku yang free hair, rambut still bersinar cantik lagi....arghhh!!)
  • hidup tak fun sgt, rutin harian kerja, balik umah, makan, tido, esok ulang yang sama (mana nak beraktiviti bagai, balik umah pun lmbt, selalu smpi umah kul 8.30 or 9.00 malam...hidup sgt bz, n stress ngan keja)
  • kawan tak ramai sangat (fokus pada kawan2 kerja jer sbb tak dan nak ber keep in touch ngn kawan2 lama, tak kira la time keja kt private ke, time buat degree ke, diploma ke, hatta ke sekolah menengah pun)
  • More kepada mencari kawan yang berkualiti rather than kuantiti
  • Topik kehidupan tak lari daripada kerja, anak, mertua..family....
Ish giler bosan la entry kali nih, rasa cam pompuan nak menopous plak rasa...ish Ya Ampunnnn!!...

Actually aku sgt2 rindu zaman time Diploma kat UiTM dulu...rata2 kawan2 aku time tu sume pikir yang sama...life masa tu sgt enjoy, maklum lah....muda....bukan pikir nak hutang beli umah, utang beli keta, malas g kelas, ponteng saja, dah kerja ni brani nak ponteng2? Hujung taun sok bila buat penilaian, rasakan la markah pemontengan tuh....tapi itulah hidup kan...masing2 ada fasanya...sok2 dah masuk 40an tak tau la plak citer camner (tu pun kalau umur panjang lah)...

Apapun, hidup ini utk dinikmati...masalah...datang dan pergi...klu takde, bukan hidup namanya...masalah...rencah kehidupan...tanpanya, tak berserilah hidup kita...yang penting...cara kita menanganinya...

2 comments:

Angah said...

kau maz, ada anak dua pon bosan, aye ni lagi le....uhuk uhuk....tapi telan aje la. hidup ni ada jalan masing-masing...

Mazni said...

bukan pasal bosan anak dua kak ina, tapi bosan dgn rutin..tp bak kata kak ina..telan je lah..