Saturday, April 23, 2011

Remaja lah sangattt..

Entry ni kiranya sambungan pasal di usia 30 an ari tulah...maklumlah dah masuk 30 ni kulit pun mula la nak dijaga lebih pun...(biarpun mak tak sejelita siti nurhalija...mak pun nak cantik nyahhhhh)...

Keprihatinan aku psl kulit muka ni jadik kritikal slps aku branakkan Dhia, kes pembawakan yang hormon tak betul menyumbang ke jeragat tuhhh...walau Doktor kata minor jer, mak ttp concern nyahhh....sbb bila aku jumpe pakar kulit, katanya aku punye jeragat nih stok makan dalam, bukan jeragat permukaan yang senang nak ilang....So Dr. cadangkan aku pakai sunblock di samping ubat yang dia bekalkan (3 jenis cream).....memandangkan krim tersebut aku kena adun segala, diriku terasa sgt malas utk menggunakan beliau, maka terdampar lah cream itu di dalam peti sejuk (kena letak dlm peti sejuk sbb dia ada chemical apa tah kata Dr. Ranjit yang sgt aku percayai turun temurun ituh)...

Lalu aku mulalah mencari2 sunblock kat farmasi, tp yg kat farmasi tu mostly sunblock ala2 ko nk gi mandi pantai segala (tak tau lah klu aku tak reti cari)...since tak jumpe, aku pun ke toko jamu berhampiran dan setelah diumpan oleh awek2 indon di situh, maka terbelilah aku produk Puteri Rembulan yang kononnya ngetop di pasaran (ngetop lah sangat, aku pun tak penah dgr actually)....

Mula2 pakai, OK lah, lepas setahun pakai, aku rasa muka aku cam tak best, lalu aku mula mencari produk2 yg ada di farmasi....aku igt dah malas nak ke toko2 jamu nih, so since last 3 weeks aku pakai produk Simple.  Guna 3 barang asas jer (trial pack) yang ada pencuci, penyegar n pelembab....dan aku sgt2 suke dengan produk itu...muka aku tak pedihh, produknya takde bau dan sgt mesra ngan kulit aku, kata Epoi, kulit aku licin bila dia pegang sejak aku pakai produk nih....

Nak dijadikan citer, Isnin lepas aku cuti.  So jalan2 ke Mydin Subang, gile best la kat situ, mcm2 ada, n murah2..sebenarnya aku ke situ sbb nak beli telekung kt Dhia, gile comel ada strawbery warna biru lagi, kain pun sedap...seingat aku dah letak dlm bakul, tup2 balik umah, telekung tu takde, dlm resit pun takde, tgn budak2 ni lah gamaknya mengeluarkannya...hmm..hajat tak kesampaian....eh! termelencong plak i, sebenarnya nak citer kat Mydin tu aku tnampak la Safi Rania punya trial pack (actually nak kata trial pack tak juga, sebab dia ada pack siang n malam, cuma bila beli pack dia tu harganya dapat murah la)....Since aku ni jenis mudah sgt terpengaruh dgn iklan, kebetulan Ahad tu baca paper si Rozita Che Wan ni jadi duta Safi Rania, maka aku pun terpengaruh sama.....lalu aku belilah semuanya.....balik2 umah, Simple tolak tepi, guna SR plak, tapi kannnn...aku rs bab pencuci muka ni, aku mmg dari dulu tak gemar ngan Safi, sbb kulit muka aku rasa kering sket, aku lagi prefer Simple...n pas pakai SR tu, muka ala2 naik jerawat kecik la plak...tau la dia punye slogan tu tuk mengembalikan keremajaan....ni ngan jerawat2 cam masa muda dulu je yg naik, apa kess.....remaja lah sangat kannnnn...hamik kau, 'pakej'  remaja aku dptttt.....

Tp aku pikir positif arr, produk tu aku baru pakai sehari dua, takkan la secepat itu nak bagi efeknya kan....tah2 hormon aku tgh tak stabil skang nih, cpt je nak nyalahkan produk...tak baik kannn...tp since aku tak suke ngan pencuci muka SR tu, aku campur ar....bab pencuci n penyegar aku pakai Simple, yang lain aku pakai SR.  Harap2nya pasni kulit OK lah, maklumlah dah masuk 30 an ni, mcam2 hormon kurang, karang kalu tak jaga kang, orang panggil makcik, tau plak marah ye!

Cite pasal kulit nih, aku sebenarnya tak berkenan ngan kata2 org yg jenis dpt kulit cantik, pastu nak bagi statement ala2 org yang muke ada masalah tu tak pandai jaga diri, pdhal yg aku jumpe yg muke bermasalah bagai tuh bukan main jaga muka, yg kulit elok plak, kadang tak cuci muka pun.....the point is, jgn la cpt wat conclusion, kadang statement kita itu mungkin melukakan orang lain yang sebenarnya telahpun mengambil langkah yang sewajarnya, tp rezeki tak menyebelahi, sama gak cam org gemuk, tak semestinya gemuk tu byk makan, kadang yg kurus tu lagi kuat makan...apa nak kata dah nasib badan kan....

No comments: