Tuesday, April 12, 2011

Haziq nak jadi budak baiklah

Time keja aku start kul 8.45, so nak citer sket pasal kejadian semalam.

Alkisahnya semalam, masa nak g amik Dhia, masa tu ujan renyai2....kat kul 8 mlm, sekali tu traffic light nak masuk ke umah bbsitter aku tu rosak, so main agak2 la nak masuk jalan kan, igtkan dah clear, sekali tu ada motor, terus epoi brek mengejut..

Kebetulan plak Haziq duk tgh2 tu nak tunjuk mainan dia jumpa kat blakang keta, sekali tertonggeng si Haziq, mukanya terhempap dekat air freshner tu...kuat jugak la kena, mmg sakitlah, sekali aku tgk bibir dia berdarah, besar gak luka, gila panik aku...cpt2 tekup....besar la luka dia, terobek sket bibir tu, eihh...seriau aku nengok....

Memula tu hangin gak la ngan Epoi, agak2 nak brek mengejut pun tgk la anak kat tepi tu, tahan ngan tangan ke apa, tapi pikir2 balik, dia pun tgh terkejut ngan motor tu, nama pun brek emergency kan, so aku cpt2 cool kan diri, kang tak pasal2 gaduh senja2 hari....

Pastu masa Epoi tgh amik Dhia, aku duk tekap2 mulut dia ngan tisu, pastu dia cakap "Haziq nak jadi budak baik lah mama, Haziq taknak duk kat situ lagi bila abah bawak keta"....alahai..ciannya anak mama...dia ckp camtu sbb byk kali dah ktorang pesan, jgn duk tgh2 masa abahnya drive, takut tertonggeng, dah terkena camtu, dan2 tu dia cakap nak jadi budak baik....

Tapi kan, bukan ler nak puji anak baik (karang ada yang meluat ngan entry aku ni, kot ada yg baca)...Haziq ni mmg sejuk perut aku ngandungkan dia, dia sgt berjiwa lembut, dengar cakap, except dia kuat nangis.  Kalau kita bagi nasihat tu dia dengar jer, tak melawan, setiap tutur patahnya mendamaikan...kalau mintak tolong pun senang...harap2 sampai ke besar la mcam tu, aku doakan....pendek kata, mmg kontra dengan si kenit Dhia...balance la tu kan...

Oh lagi satu, ari tu Haziq sakit 'kunai' (boboi dia, smpi sudah dia panggil kunai, aku cakap punai, lantak ler nak oiii)....alah biasalah kan budak laki ada kulup tuh, so sakit, dulu kecik2 aku tgk adik aku pun sama, sekali bawak ler g klinik, Dr. cakap tu normal, kalau tanak berulang, cepat2 lah sunatkan dia.  Pikir2 takkan la umur 5 tahun dah nak sunat kan, so aku pesan kat dia, bila basuh kencing tu tenyeh betul2 kunai nyer tu...Bila aku cakap nak suh dia sunat, dia tanya "sunat tu nak kena gunting kunai ke mama? Haziq tanaklah, nnt sakit....Aku cakap, sakit skit jer, cam kena gigit semut.  Dia smpi sudah tanak, takut katanya.  Aku kata kalau tak sunat, takleh kawin la, nnt Haziq takleh besar, kecik smpi ke tua...dia kata biarlah, Haziq tanak kawin, nak kecik jeeeeee......agaknya dia seriau kot, sbb bila dia degil2 sket, aku slalu ugut nak sunat kunai dia sambil wat aksi memotong, mana budak tu tak kecut..sian anak aku, dpt ajaran sesat.....


1 comment:

Angah said...

so sweet la Haziq ni...mudah-mudahan menjadai anak yang berbudi...amin