Monday, May 9, 2011

Duit Belanja Time Kecik-kecik

Sementara nak tunggu start kerja nih, nk update sket citer zaman dulu2...i kan wanita penuh nostalgia....

Saje tingat time kecik2 dulu...duit belanja harian seposen jer utk beli jajan...gi sekolah pagi bawak 30sen, 20 sen utk beli nasi lemak, 10 sen utk beli air....petang plak g skolah agama...bawak 20 sen utk beli kopok....

Simple idup time tu kan....hari cuti plak, memang takde duit poket langsung arr...tu pun klu pakcik aiskrim datang petang2, menggelupur nak dapatkan seposen dari mek utk beli aiskrim...Takpun kalau nak duit extra, buat2 ler baik ngan mek...apa mek suh buat, semua ok je..tanpa sebarang rungutan...ingat lagi time tolong mek beli buah kelapa kat kedai, jauh giler kedai tu...beli plak kelapa dalam 7-8 bijik (pakcik kedai masukkan dalam guni)...so aku heret lah balik umah, dapat la upah lebih sket, so wat beli pemadam yang ada penyapu skali tu, comel sangat, rega dia 60 sen...smpi jer umah, tak abis lagi....kena kacau plak santan sampai jadi kaya...mek buat meniaga roti bakar inti kaya time tu...terbaikkkkk wookk.....berpeluh2 la aku ngacau santan tu nak jadi pekat, masa tu kecik lagi, dalam 7 tahun kot, so panjat le kusi bagi senang nak kacau.....zmn tu, umur 9 tahun dah pandai setelkan kain baju....zmn skang....lainnnnn.....

Itu kenangan aku...cumanya time skang dah lain la..bila fikir balik, apa yang parents kita ckp tu mmg jadik sebijik ngan diri kita skang...eg...dulu bila merungut time ayah bagi duit belanja ciput, ayah kata time dia dulu bawak g skolah 5 sen jer...cukup jer..aku selalu gelakkan ayah time tu...aku cakap mana aci, tu zaman duluuuuu...klu time tu aku bwk 5 sen, dpt le ceklat sebijik..mana kenyangg....

Tp skang, benda yg sama terjadik kat aku....mana budak skang nak dapat makan klu bawak 30 sen tak?? Zaman berubah.....kehidupan juga berubahhh......Tp tu lah...kenangan duit blanja 10 sen tu sgt memberi kesan pada aku...kesan supaya lebih menghargai setiap apa yang kita ada....betapa susahnya mak ayah dulu nak besarkan kita, dah besar ni, jgn la menderhaka, ye dak???? Bila dah ada anak sendiri nih, keinsafan tu makin ketara ketara, klu tak...ishh...malas nak citer zaman remaja hati gelora dulu....tapi manisnya kesusahan itu, membuatkan kita lebih menghargai kehidupan......

Sekian dulu kali ni, nnt2 jumpe lagi...byk kerja nak disetelkan, minggu dpn cuti panjang (sigh!).....erkk..hati tak tenang....

5 comments:

Ms Pearl said...

nyiah

balqis aku dah biasa bawakkan bekal ke sekolah:
dalam bekal wajib ada:

1. babana fritters (dia sebut babana heheh)

2. kekecodok pisang (dia sebut kekecodok haha)

3. bonus kalau ada karipap!

4. air mesti ribena/sirap/vitagen

so untuk budak 3 tahun confirm lima henggit sekolah dari 12 - 4 je!

sekian, wasalam

nota: aku dulu sekolah seringgit je mak ayah aku bagi .....

Cik Puan Izan❤ said...

zaman dulu nasi lemak, mi goreng 20 jer sekarang kuih pun dapat harga tu.. budak2 sekarang bwk duit ngalahkan org pegi kerja...

A m m i said...

nyiah..
aku dulu gi skolah rendah bwk 20sen je. tu pun utk tambang bas pegi balik. duit makan xyah..sbb aku kan anak org tak berada..jadi dapatlah kupon RMT tu..selamat duit mak aku hohoho

Mazni said...

Hani : tu lah kan, beza dulu dan skang...dasyat tul....seploh hengget skang cam takde makna jer...huhuhu..nota : Hani, giler berada ko bwk singgit nyah!!

Cik Puan Izan : Yup, duit blanja bdk2 skang lagi byk dari kita yang keja nih, tu yang nak menambah pun pikir dua tiga kali tu...tp rezeki anak tu ada kan....

Sheila : Aku tak terpilih RMT tu nyah, jeles aku budak2 RMT dapat makan sedap2 masa tu...aku kadang bawak dua posen, nasib ada sohabat baik topup kan lagi dua posen, dpt 40 sen giler mewah time tu...

Ms Pearl said...

nyiah? gila BERADA ek??? kat shah alam aku kira golongan miskin tegar la heheheheh kawan kawan aku bawak 10 henggit okey!

hujung minggu member member pegi subang parade pasal duit terkumpul waktu weekdays!