Monday, May 30, 2011

Blog berhabuk bahhh!!

Entry ni aku buat exactly lps balik Sabah, tp tak terupload pic..so layan...

Hai tak tau nak start kat mana, seminggu ninggal blog, seminggu jgak tak melepek ngan lappy...aku ke Sabah bahhhhhh....start 16 - 19 Mei ari tu....hari ni baru masuk ofis. hamik ko, berkepuk in-tray......

So apa nak citer kat Sabah ek..aku ni kebetulan  plak ngan Hani rupanya, dia ke Pantai Timur, aku ke Negeri di Bawah Bayu bahhh...berkepuk2 entry Hani, giler happening ke Pantai Timur, syok plak aku nengok, mesti penat tuhhh...

Citer pasal aku plak, awal2 pun dah nak gelak, almaklumlah aku ni kan 'hari2' naik belon, so smpi je kt LCCT tu blur2 alah la plak...biler aku tanya adik tu, dia gelakkan aku la...aku pun ckp la..."yer la dik, akak bukan hari2 naik kapal terobangggg"....ngekek budak tu...maunya aku nak igt, last aku naik flight thn 2007 masa ke China....

Ktorang punyr flight jam 9.30 pagi, smpi sana kul 12.00 tghari...airport KK kecik jer, ala2 LCCT sini gak la, tp happening KL lagi la...smpi jer terus ke hotel...ktorang check in kat The Pacific Sutera, Sutera Harbour.....giler happening hotel nih, dgn seaview nya yang perghhhhh....tak reti la nak ckp...meh tgk sedas sambil aku bercerita nihhh...ni view from our room....


i luv this view so much..bygkan bangun pagi n tengok biru laut, sayup memandang....subhanallah..cantik sangat..
dan lagi...




scenery kat pool pun awesome..org tak ramai, sbb bkan musim cuti, yg ada mat saleh, korea...yg melayu ktorg jer....



apalah diborakkan dua beradik nih...aku suh naik Dhia leh ckp...'5 minit lagi mama!"..cam penah ku dgr jer ayat tu....lama giler dorang berendam ni, stress mak nyah...
abah melayan, mama malas nak turun....segan kat mertua..awww..

 
'Mama, tgk Dhia ni!"



Kat sana ktorang sewa keta for 2 days utk travelling..yer lah...teksi kat sana tak pakai meter, g sejengkal pun (perumpamaan ya)...pun dah kena RM15.00, so better sewa la...mulanya laki aku nak sewa Innova, RM600 tu dua hari, giler meraban ko...aku ckp ala...amik keta murah2 jer bah, bukan kita nak travelling jauh2 cam balik kg nak selesa bagai...tp aku faham la niat dia nak bagi kami selesa....so after roger2...dpt la keta Proton Saga baru tu RM160 sehari, kos ni dikira utk tempoh 24 jam, eg ko amik kul 11.00 pagi ni, 11.00 pagi esoknya baru expired....ok la kan.....

So ke mana kami? Memandangkan pakej yg ktorang amik tu hanya tuk flight ticket n hotel, xde booking any agent for travelling, so meraban pakai GPS aka si 'Mary' jer la kt sinun, dan juga flyers2 yg aku kutip kt airport nun..asalnya sebelum aku pg sana tu, nak le browse apa2 yang patut kat internet, tp smpi Ahad pun aku duk balun keja, nan hado la jawabnya....so part tu mmg spoil la...

Tempat kami visit kat sana, a few places jer which is Pasar Filipino (nak cari pearl, kraftangan, ikan masin, udang kering kat sini ler...actually Pasar Filipino n Pasar yg jual ikan masin semua tu bersebelahan jer)....then ktorang pegi ke Lok Kawi Wild Life Park...then Monsupiad Cultural Village n makan ikan bakar sebelah Waterfront....cam tak berbaloi utk percutian 4 hari 3 malam kan?  jap g aku review satu2 tempat yang aku pg ekk....

1. Pasar Filipino

Tpt ni byk jual kraftangan cam Pearl, gelang tangan, kraftangan, kerongsang...benda2 cam gitulah...harganya tak mahal sangat...kat sini ada dua jenis pearl..satu mutiara air masin, satu lagi air tawar..Air masin punya mahal sket n lebih berkualiti...compared to mutiara air tawar....kt dalam ni kena jalan byk2 sket sbb price kt kedai may varies from others.  In fact, kedai2 yg kat depan lagi murah dari kedai2 yg kat dalam...so kat sini aku beli T-shirt, beg syiling, key chain, gong kecik, gelang pearl....

2.  Pasar Hasil Makanan Laut

Since masa aku singgah ni aku dah kalut nak balik sbb kedai nak tutup aku rushing jer...just grab udang kering yg kakak aku kirim..oh ye..udang kering kat sini besar2 n cantik...berbaloi beli...n lagi satu, katakanlah rega sepaket dia letak RM45.00, belum sempat ko tawar lagi dia dah turunkan sendiri rega tu jadi RM25.00.  Maybe klu korang rajin menawar, dpt lagi murah kot...so kt situ, aku beli ikan terubuk dan tenggiri masin (RM5/each), udang kering n ikan bilis..kat sini ko ckp je nak bwk barang tu naik belon, terus dorang pack kan dlm kotak siap2...senang ko nak hangkut naik flight..

3.  Lok Kawi Wild Life Park

Kat sini just cam normal zoo jer...the reason ktorg g sana sbb nak tgk Orang Utan jer...tup2 smpi sana, tk dapat tgk sgt sbb tempat Orang Utan tu under renovation.  Nasib ler dpt tgk sekor, tu pun time dorang bagi makan, ok la kan drpd kempunan.  Cuma aku tak berapa syiok sbb yg jual tiket tu tak citer pasal ada animal show time ktorg smpi.  Klu ikutkan flyers mmg kul 3.15 tu ada animal show, tp org yg jual tiket tu sikit pun tak ckp or guide ktorg tpt nyer kat na...tup2 dah dekat nak balik, lg tinggal 10 minit show nak habis baru ktorg jumpe tpt tu...kempunan gak la budak2 nak nengok show tu...nasib dpt jumpe Orang Utan...leh la kaber penat lelah ke hulu ke hiliorr...tau2 aje la jln dlm zoo..nmpk je redup, hakikat heee...meleleh mekap mak nyahhhhh......kata pakcik teksi biasa org klu amik teksi ke tpt ni, caj dia RM100 - 120 gitu, tu pegi balik punya caj la....aku rasa mahal giler la...so berbaloi lagi sewa keta sebab perjalanan ke sana setengah jam jer....gi balik dlm sejam la....tp jgn lupa bwk GPS, klu tak lagi lmbt smpi kot....














4. Monsupiad Cultural Village

Kat sini OK la gak, tp since tempat ni tempat persendirian, ianya tak dijaga sangat la...in terms of kebersihan..so sayang la...masuk dia boleh tahan gak... RM55/seorang...anak2 aku dema tak charge...kat sini more pada citer asal usul orang Kadazan....dpt ler belajar perkataan baru...Bobohizan (bomoh)...so kepercayaan kepada semangat gitulah....dgn bayaran di atas...ktorang dibawak ke Rumah Tengkorak dan tgk tengkorak2 yang telah dipancung oleh Pahlawan Monsupiad ni...n then tour kt sekitar kawasan tu...dia tunjuk jugak tempah batu yang disimbah darah binatang2 utk halau roh jahat....tgk ulat sagu, try permainan kampung dia cam lastik, sumpit buluh, tgk tempat buat rice wine...n jugak cultural show (tarian plus game hentak2 buluh tu)....kesimpulan dr tpt ni, in order to know their culture, ok lah, but dgn personaliti aku ni, tak kena ngan jiwa..except part yang sumpit tu jer buat aku fun....yg main muzik tu plak muka cam kena wat show paksa jer...nyampah i, nasib penari2 nye pandai senyum, terhibur la sket aku yg boring nihhh...



ini kat rumah tengkorak (Skull's House) tempat dorang gantung tengkorak orang2 yang dibunuh oleh Pahlawan Monsupiad...ngeri gak aku...

persembahan...tarian dan game yang buluh panjang tu, after dorang buat persembahan, dorang akan ajak guess utk main sekali, idok ler aku...tp kakak ipar aku naik menari, dia mmg sempoi abis...

 

Me n my in-laws, kanan sekali kakak ipar aka penaja, sebelah tu mak mertua ahkak..
sumpit jangan tak sumpit..

 

ulat sagu, yg bawak kami tour tu ada offer, tp tak lalu ler ahkak, sihat beno ulat ni...

5. Pasar Malam (bersebelahan ngan Water Front dan dekat2 dengan Pasar Filipino)

Kat sini ko leh jumpe mcm2 la...pasar malam dia...n ktorang duk cari ler Kedai Seafood yang digembur2kan...oh rupanya ianya mcm gerai panjang gituk...ktorang punya la duk round cari kedai....(lagi satu kt sini nak makan kena tgk jugak, sbb muslim limited kot...)...so makan le ktorang kat satu kedai ni....frankly speaking, aku tak teruja sgt sbb keadaannya sgt tak memuaskan...in terms of cleanliness...(kang ada kata aku poyo plak ni, nope, actually bab2 makan ni semua orang pun kena concernkan.....)....so aku duduk ler jugak...nak try makan ikan bakar KK...rasanya OK jer..mungkin tekak kita kt Semenanjung tak sama ngan dorang...bab rasa satu hal...bab rega plak....perghhh...tak hengatttt....satu ikan siakap, dua ekor udang kara, dua ekor udang biasa, dua ekor sotong, 2 nasik putih, 4 air kelapa, 2 air 100 plus...semuanya RM325!!!! Ok...that's the last time we had seafood there.
cam gini ler rupa kedai jual ikan bakar tuh..takde pic sgt kat sini sbb keadaan sgt tak selesa...

Citer pasal makan kat sini quite mahal la...eg, first day ktorang smpi, order 1 nasi ayam, 4 nasi goreng kg, air teh o ais utk 5 orang, semuanya RM45.00...aku consider that mahal..or maybe kat sini tu standard price...tp esoknya ktorg try kedai lain, makan nasik berlauk tuk 5 orang, RM37.00....sounds reasonable sket kan...klu datang sini, carilah Restoran Singgahsana, harga berpatutan, kedai bersih sgt, toilet bersih n sambal tempe ikan bilis dia mmg powerrrrrr...

Last day, since hujan, kami masuk kt Centrepoint dia, ni standard cam Kompleks PKNS gitu lah, or grand sket la...tp sayang...toilet giler kelaut wehhhh....so bab2 ni mmg fail la...aku tak sabar nak balik hotel...hotel is heaven.....

Oh ya, masa kat Monsupiad ari tu ktorang ada terserempak visitor from Jerman and ada sorang local yg teman dia...kebetulan dia stay in the same hotel n dia recommend to visit Green Connection.  Kat situ mcm aquarium katanya, n kita bleh sentuh ikan, starfish kat situ and kids will love it..katanya...since info tu pun dapat on the last day, so yg tu tak kesampaian lah....

Overall...aku rasa tak puas ati sgt sbb cam byk tempat tak dapat pegi...maybe kalut ngan anak, n xder proper planning sbb keja byk giler before cuti...so jalan2 ayam jer.....oh masa turun Sabah tu tserempak satu couple nk celebrate anniversary kat Karambunai..cam best jer kan...aku pernah browse, tpt tu cantik giler..best gak klu dpt g sana for anniversary kannnnn......

Tapi yang paling memuaskan hati....is d hotel...smpi sana baru aku tau hotel tu kategori 5 star rupanya sbb aku just book jer....frankly speaking, aku rasa the price is reasonable..RM3800 for flight n hotel (2 rooms)...mmg sgt berbaloi...n layanan hotel mmg tip top, pool is awesome...the scenery is awesome...food ok lah sbb not our taste, sbb byk tourist from Taiwan n Korea kat situ, food pun ala2 dorang jer, tp mee goreng mamak dia mmg power....ktorg extend check out for 2 hours without any extra charges...ooouuu...i luv them and their staff at Concierge is very helpful to guide us to our destination (siap lukis plan n blari2 kejar ktorang kat keja just to pass the map....giler baik kannn....)

So itu saja di Sabah....orang Sabah jangan marah, biasa lah melawat tempat orang, maybe tercompare tempat sendiri, apapun Sabah tetap best, cuma maybe aku tak sempat nak fully visit Sabah (almaklumle besar)...n termiss tempat2 best which may give credit to Sabah....maybe next time, with good planning, I can have a better visit to Sabahh......daa...sehingga ketemuk lagi bahhhh!!!






6 comments:

Angah said...

1. wow!gi sabah?
2. Wow! kak ipar taja?
3. Wow! besornye ulat sagu, macam
lengan aye..hahah

walahhh naek belon kawan kita ni...tak ngajak pun..

A m m i said...

5 minit lagi tu kan trademark ko....

ulat tu kalo ko makan konfom kulit ko mulusssssss

momyluna said...

bestnye ko mas, cuti2 mesia bukan main jauh sampai ke sabah nun.
tp dhia nampak cam dah susut sket la dah beso ni

Mazni said...

Kak Ina: dah org blanje...layan jer..camne nak ajak kak ina, sy pun ditaja..hehe

Sheila : tau takper...ulat tu gebu giler nyah, budak yg citer tu pun tak lalu makan, inikan plak mak, biar le tak gebu, hihihi...

As: tu kakak ipar punye syarat, jln2 naik belon, so den redah je...dhia susah nk makan, harapkan susu jer...n dia sgt aktif giler...tu pasal kot..tp berat bertambah...

Angah said...

betui la, si dhia ramping giler...mak dia kena aktif jugak la, baru ramping setanding anak ekekekekek

Mazni said...

kak ina, maknya ramping mulut kot, itu jer yg tlebih eksesais..hehehe..