Wednesday, June 22, 2011

Parents dolu2..

Hari tu aku ada terbaca satu artikel ni, pasal belanja berhemah esp. time nak raya (errr..ganti pose tak abis lagi ni)....katanya blanje la berhemah...

Jangan duk biar anak kutip jer barang kt sopping kompleks (kalu duk kutip lagu tu mesti kes terpengaruh tgk parents main amik je barang - err...aku lagi la tu)..jadi cadangannya ialah, ikut org zaman dolu2..mana ada bawak anak g sopping2 nih, tau2 ukur size badan utk baju n seluar, n ukur kaki utk kasut.

Pikir2 balik, betullah, mek n ayah aku dulu lagu tu lah.  Duk cari tali rafia ukur kaki, semua utk beli kasut. Takdok nyer nk bawak aku nih g kedai (lgipun mana la ada transport, moto vespa ayah aku masa tu muat mek ngan ayah jer)....jadi takde la membazir duit klu bwk anak2...tau2 jer la nafsu budak nih...

Skang ni aku ada pengikut bab soping tak sedar diri nih, iaitu si kenit Dhia, baru2 ni ktorang dah jumpe port baru, Tesco yg dekat sikit which is kat Jln Klang Lama.  So kat situ ada troli kecik utk budak2.  Mmg dorang excited giler.  Satu sorang pegang ni, so sume barang kena masuk dlm troli dorang, xleh msk dlm troli besar.  Yang tak excitednya, mana yang dia rasa leh capai n minat, terus diangkutnya masuk troli.  Bila aku tak bagi, dia buat meroyan kat situ.  Asal kat kaunter jer kenalah aku cover2 nak sorok barang yg dia amik tuh....hmm..sabar jer lah...

Klu Haziq plak, time g Sogo aku nak beli baju dorang, eh kat situ plak ada permainan terselit kat celah2 area baju budak2.  Rega rat2 plak tuh, aku tak layan, kerassss dia kat situ pastu melalak cam kena tempek seterika.  Muka aku n Epoi dah tebal, last2 amik jugak lah, aku fail betul bab ni. 

Masalahnya skang, kat sape nak tinggalkan dorang klu nak sopping, time aku kecik dulu ala2 independent.  Pastu duk kg, ramai tengokkan.  Kat sini takkan nak asik pos ke umah bbsitter jer, mana mau nye gitu....

Lagi satu psl ngaji.  Time aku kecik dulu, masuk kul 8.00 mlm jer, masa lagu nak start berita kuar tu (lagu Senyum kot), aku dah gerak g ngaji umah jiran sebelah.  Aku tak igt start umo baper, tp masuk darjah 1, aku dah naik Al-Quran.  Masa tu giler berdisiplin.  Time aku plak, nampaknyer perkara itu agak ketinggalan.  Anak mengaji kat sekolah je, aku plak ngajar ngaji, tak berdisiplin.  Hmm...parents dolu2 wlu tak skolah tinggi, tp bab disiplin anak, pandai jer.  Maybe skang mak bapak keja, klu nak samakan tak boleh la kan.  Apapun, semua parents nak yg terbaik utk anak2nya..dak gitu..moga kita2 semua (yg dah jadi parents) dapat jadi parents terbaik utk anak2 kita..amin.....


No comments: