Tuesday, June 14, 2011

Jgn marah-marah...

Last Friday, on the way ke Cherating for Family Day.  Elok tgh drive, Haziq nak memerut..

Haziq:  Mama, Haziq rasa cam nak gi toilet la...

Mama : Haziq ni...dan2 ni lah punnnn....

Haziq : Mama...cuba jgn marah-marah....cuba relaksss.....

Mama: Amboi...pandainyer bercakap..mana Haziq belajar ni?

Haziq : Tgk TV lahhh....

Mama : ???? Ok klu sakit perut...cuba Haziq tarik nafas tu...nnt boleh tahan sket....OK..tarik nafasss...

Haziq : PUSHHH!!!

Mama n Abah : ???? Apa ni? Mana Haziq belajar ni?

Haziq : TV lahhhh....

Hm..sabar jer lah anak aku nih...dia ni klu bab tgk kartun mmg hantu, yang penakut pun jadi tak takut klu tinggal dia sorang2 tgk TV...tp aku ada terbaca tips for parenting, anak2 tak boleh bagi tgk TV more than 2 hours....camne tu??

Baru ni g school dia nk tgk progress report for first sem...result dia tak berapa memberangsangkan especially for BM n BI.   So, mulanya aku quite frust sbb dulu Teacher Zira ckp Haziq fast learner (she left already to continue her study at PhD level)..Tp at the end of the day, aku cool down..actually I made my own mistakes too, i monitored his progress at the early months jer, lps tu aku let go kt school jer, i'm too bz with my job...but that cant be the reason....in fact teacher BI dia pun ckp skang dah lain sbb medium of instruction dah tak fully in English kat situ sbb byk cikgu baru masuk, tp dia akan highlight this to the management...So aku dah buat jadual blajar Haziq (dgr cam ngeri, tp bukanlah tahap cam budak SPM punyer tuition, but I've to do something lah, his my son and I want the best for him)...BUT, he's good at agama2 punyer slot, especially for Solat, he always wanted to be the Imam and I'm proud of his achievement.

For those parents out there yg ada tips2 parenting, pls guide me.....Apapun, aku sentiasa doakan yang terbaik utk anak2 aku...

P/S: Rupanya baru aku tau byk subjek anak aku amik..ada Sains, Arab, BM, BI, Maths, Doa Harian + Solat...selama ni aku tgk Buku Latihan dia sket jer, rupanya cikgu tak bagi buat balik takut tertinggal....


4 comments:

Ms Pearl said...

serious tu maz sampai buat jadual. hmm haziq baru 5 tahun kan?
nak bagi tip pun SEGAN! anak sendiri pun baru 4 tahun hihihihihih. pegi sekolah pun lompat lompat gitew!

Mazni said...

apa plak segan Hani...kan aku slalu ckp...i alwiz adore the way u teach Marissa....dah 6 bulan, tp aku tak nmpk his progress in English especially...susah ati maaa....

Ms Pearl said...

babe? no worries okey. perbendaharaan kanak kanak ambil masa. tak perlu risau. baru 6 bulan pun. english bukan bahasa ibunda kita...trust me he is catching up! :D

nota: aku tengah tunggu buku cerita si tanggang ni ha! MPH janji nak call 7 hari bekerja ni dah masuk 10 hari dah ni! ishhhhhhhh

Mazni said...

aku harap camtu lah Hani, mak mana taknak yang terbaik utk anak kan...