Tuesday, June 28, 2011

Interesting Book

Semalam time duk layan ulangan Maharaja Lawak, aku kemas magazine2 kesayanganku masuk kotak, sbb Epoi selalu bising nengokkan majalah aku yg sgt byk (antara koleksi ialah Mingguan Wanita, Keluarga, Apo? dan Rapi)....sekonyong2 mengemas tu terbeleklah buku yang dah lama aku beli atas cadangan Pendaftar masa aku jumpe dia nak tukar fakulti dulu...tajuk buku tu La Tahzan (Don't be Sad) yang telah diterjemahkan oleh Noraine Abu.  Buku ni sgt femes actually dan ada dlm bahasa Arab, Inggeris dan Melayu.

So, aku pun flip2 lah isi kandungannya and OMG, i luv this book so much...wlupun aku br baca smpi m/s 8, tp kandungannya sangat menenangkan jiwa....

Antara catatan2 yg boleh aku share takat m/s 8 ni ialah:

1. Jadikan Kritikan Tajam sebagai Penghormatan - antara sedutannya "dalam hidup ini, terutama jika anda seorang yang selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi dan berusaha membangun, maka anda selalu akan menjumpai kritikan2 yang pedas dan pahit. Dan mereka, tidak akan pernah diam mengkritik anda sebelum anda masuk ke liang lahad, menaiki tangga ke langit dan berpisah dengan mereka.  Kalau kita masih berada di tengah2 si pandir ini, maka akan selalu ada perbuatan mereka yang membuatkan anda bersedih dan menitiskan airmata, mengalirkan darah kematian anda, dan mengusik ketenangan anda." 

My comment : Actually this is something happen in real life kan?

2. Masa Depan Akan Datang Dengan Sendirinya - antara sedutannya:

Firman Allah dalam surah An-Nahl, ayat 1 terjemahannya "Sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah pasti akan datang maka jangalah kalian minta untuk disegerakan"....Kebanyakan manusia di dunia ini byk yg ditemankan oleh ramalan2 tentang kelaparan, kemiskinan, wabak penyakit dan krisis ekonomi yang khabarnya akan menimpa mereka.  Padahal semua itu hanyalah sebahagian daripada kurikulum yang diajarkan oleh 'sekolah2 syaitan" seperti yang dinyatakan dalam surah Al-Baqarah berbunyi "Syaitan itu menjanjikan (menakut2kan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekan atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil, kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya dan kelebihan kurniaNya"....

My comment: Jgn terlalu risau dengan apa yang akan terjadi pada masa depan, ia akan datang dengan sendirinya, fikirkan apa yang terjadi pada hari ini kerana anda sudah terlalu sibuk, perumpamaannya, kalau kita mengandung, tp belum tiba waktu utk melahirkan, jadi kenapa perlu diawalkan.  Ianya akan membahayakan kandungan. Umpama memetik buah yang belum masak, kenapa dipetik kalau belum cukup masaknya?  Pun tak boleh makan kan?

Actually every page yang aku baca sgt mendalam maknanya, bukanlah entry kali ni nak berkhutbah or whateva, cumanya sebagai manusia biasa, kadangkala ada terkhilaf, kadangkala bersangka buruk....dan bila aku baca buku ini, buat aku berfikir sbb kadangkala aku tersilap membuat perhitungan kerana kelemahan diri sendiri.

For my friends out there, yang mungkin sesekali terasa down or something, i highly recommend this book for your reading, it's worth it to read eventhough me myself baru baca up to page 8 out of 611 pages.  Happy reading and dont be sad!!

Nite2, esok nak bangun awal, nk masak nasi plus ayam hijau sbb nak bekfes ngan bos and my colleague as this month will be his last month to be with us (July we'll be having a new bos, ermm..Mr. Botak man, heheheheh).  Nnt klu sempat snap pic, aku downloadkan kat sini.  Daa...

1 comment:

momyluna said...

aku pun ada buku ni nyah. agak2 rasa x best ke, rasa down ke aku carik la baca