Tuesday, September 4, 2012

Selamat Hari Raya

Asm. yuhollls...Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin yer....kepam no rasanya blog saya ni...asal2 byk nak citer, tp asik mood takde, last2 tak tau nak citer aper....

Bila nak diciter, udah rasa cam rojak mamak ke bangla ke tak tau dah I olls...byk sangat...so kita mulakan dengan citer raya jer la yerr..Aku balik raya ke Trg dulu tahun ni, so hari Sabtu tu, kul 3.50  pagi, ktorg dah gerak from Shah Alam with luv..kusangkakan ke'clear'an highway berpanjangan, aku tersenyum melihat highway....

Masa balik tu, adik aku yang blajaq kat Kedah ikut skali sbb tiket bas ke Terengganu dah habis, so dia transit umah aku n join us lah....since subuh2 adam btolak, aku malas nak masak, lgpun letih packing n kemas umah sblm btolak.  Kami plan nak bersahur McD kat Gombak jer...

Tup2 smpi di Gombak, eh boleh pulak McD tutup daaa.....so Epoi pun turun la beli roti, punya la ramai umat manusia duk beli barang nak buat sahur gamaknya.  Tu pun Epoi orang last dpt tapau Mihun Goreng, satu jer pun dapat.  Nasib la aku ada bawak balance berbuka puasa Daging Sambal, so boleh la telan ngan Mihun goreng tu.  Tu pun Epoi je yang makan, adik aku nak makan roti jer...

Jadi kami pun terus la perjalanan, sambil acik menyuap mihun utk Epoi yang drive tu....sekonyong2 kuar jer dari simpang Gombak tu, tuuuuuuuu diaaaaaaa....jammmmm....yang hamattttttt...............panjang gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......nak dijadikan citer, dua jam perjalanan diambil from Gombak to Bentong!!  Biasanya geng Kelantan akan exit kt Bentong tu... Aiyo...x penah2 jam kul 4 pagi ni, apa cer.....sekali aku nak terkucil, igt nak benti kat RnR mana tah, penuh dik non!!! Tak penahnyer LPT RnR penuh, sekali penuh.  Terus tak jadi, keta nak masuk pun tak boleh....lalu I menahan dalam iman...awwww....pendekata, perjalanan kali ni amat ngeri ler..ramai beno org balik Trg ker? Tu belum lagi Highway ke Kuala Terengganu siap sepenuhnya.  Klu siap yang itu, abis ler orang Kelantan pulun balik kot highway LPT sbb situ leh potong kot mana tah, kiranya short cut for them la...lagi la sesak LPT pasni...tapi apa lak I nak bising kan, highway tu kegunaan semua kannnnn....orang Kelantan jangan marah yer...ini dinamakan ramalan kaji jalanan....hehhehe....

So akhirnya..Alhamdulillah..smpi gak kg..dah sampai sana, rehat jap, pastu tolong mek aku prepare apa yang patut utk bukak pose, n preparation utk raya...yg dah kawinnyer aku jer pompuan yang ada...errr...tmasuk mek aku la..ehehehe..yg dua org lagi tu bujang, umur 21 ngan 20.  Si 21 sibuk menjahit siapkan baju rayanya sendiri tak siap..yang 20 tu mmg mcm pahat ngan penukul klu bab2 wat keja, eh boleh plak ptg2 nak nyambut raya tu nak teman membernyer ke Paka buat rambut...acik hanginnnnnnn jer...dah la aku memboyot....tensi tauuu

Adik aku Mek No balik raya pertama, kakak aku every year balik raya kedua sbb mak mertua dia berdua ngan adik ipar lelaki jer, mak mertua dia dah uzur beno..sian...jadi bila kedua2 orang kuat aku ni xde, mmg letih laaaa....so raya pertama x enjoy sangatttt....

Lps kakak aku balik ngan si Mek No tu baru happening...mek plak melayan nafsu makan aku..emm..dapnyer...dari mula mengandung ari tu, aku nak makan gulai kuning putik pisang....tup2 mek buat, putik pisang amik kt pokok pisang blakang umah jer...besh kannn...eksotik tak makanan I? hihihi...ada orang x biasa, tp aku muda2 remaja dulu biasa makan..sejak berhijrah ke Kolumpo jer haram nak jumpe...pisang tu klu nak dimasak dibuat gulai kuning (letak bawang merah, lada hitam, ikan bilis/ikan rebus tawar, santan n kunyit)...sedap woo..klu nak buat ulam, buang kulit (siat jer cam siat kulit keladi tu), pastu hiris nipis2...wat cicah budu...perghhh...bersungguh aku makan...sedapppp gilerrrrrrr..

Laki I ngan hakak I kan orang Perak kan, ate, keme takut la deme xnok makan yang ghupe itu, maka...keme pun buat la sayur lain ke deme, wat sup sayur....sekali...deme2 tu makan gulai putik pisang tu, bukan main selera....aishhh...siap cicah budu gitu..makan plak ngan ikan goreng garing2....mabeles kata mek I..hihi....

Sehari sebelum aku balik Perak, ktorang g Pantai Teluk Gadong kat UiTM Dungun tu, main laut, main pasir, sonot sakan anak2 aku smpi tanak balik Perak sbb Trg sepupu sepapat ramai, meriah hamat....jenuh mujuk dia balik Perak...sabar jer la....jom layan pic sedass..

Abg Haziq ngan Cornflakes Madunya..raya pertama Dhia ngan Haziq jer cucu yang ada, so boring je dorang...nasib Pak Anjang depa bawak beraya naik moto, kepuk2 gak duit raya dapat..hahahahaha..





Acik Dhia tgh minum ngan Atuk..

Susah no nak amik gambar depa ni, aku lagi la...sejak kawin tak penah dpt bergambo lawo2 bersama di pagi raya..tunggu la raya haji ni...

Sesi main pasir...

pasir lagi...

Anakku tersenyum ceriaaaa....kena tanam..hahahhaa...

Sesi tanam menamam...

Me n siblings...geng gegel..yang takde Mek No sbb dia masih dlm pantang...tp nak ikut juga ke pantai, so duduk jauh2 dari laut jer la...brani tul makcik tu....from left is my sister yang sulong, baju purple is my adik no 7 and yang free hair tu si Bongsu ..

panjang no dah entry ni..ok sambung chapter beraya di Perak plak....


No comments: