Tuesday, September 4, 2012

Raya di Perak

Tahun ni aku balik Perak lambat sikit, raya ke-5 baru balik sbb nak tunaikan permintaan Haziq nak main pasir raya ke-4 tu...biasa raya ke-4 kami akan balik ke Perak...camtu le rotate every year...try gak nak balik satu kg jer tiap kali raya, tp cam x smpi hati plak....selagi berkemampuan n selagi ada orang tua, maka kami plan both kg balik every raya....

Kami btolak dlm kul 11.00 gitu..smpi Perak kul 6.00 petang..naik kematu montot aku..kali ni bila smpi Genting, kami try lalu jalan lama kot Batang Kali...tobat aku xnk lalu jalan tu lagi..rasanya lagi slow compare to lalu Highway and toilet pun susah nak cari n tak bersih.  Dgn keadaan aku yg tgh sarat ni, kekerapan 'mengenc' sgt ketara and I really need a clean toilet!!....ada aku singgah Petronas kt mana tah, biasa Petronas toilet dia OK kan..kali ni tah makhluk mana tah yg cirit ke apa ker...bertabur 'sisa buangan besar' kat lantai n dah kering, yet nobody bersihkan..samada cleaner or orang yang bertanggungjawab membuang...klulah anak dia ke yang tak tahan terbuang tu, xkan dia x reti nak pancut2kan air ker..eiii..pengotorrrr!!!! wekk!!!! rosak blog aku citer psl ni..

Alang2 lalu jalan lama tu, kami sempat singgah beli pau glamer kat Tanjung Malim tu nak rasa, ok la...sedap gak...saje nak rasa sbb dah glamer sgt katanyer kennnnn....tp xde la smpi acik ketagih nak ulang rasa, so bagi I, ok la...no that mabeles la...

Sesampainyer di Perak, xde citer banyak ..makan malam as usual...masa raya kt Trg ari tu, our main dish ialah Nasi Dagang, served with Gulai Ikan Tongkol and Acar Timun, pastu ada ketupat daun palas my mom yang sgt best (very high demand tauuuuu...getik tak I), pastu ada rendang daging, tapai pulut n kuih raya la...

My mother kt Perak plak wat mee kari....selama i kawin 7 tahun dgn orang Perak ni kan, I perasan time raya dema gemo makan jenis2 mee, laksa camtu...so dlm tiga hari nasik pun payah nak jumpa...jadi I merangkap orang pantai timur yang xleh lekang ngan nasi ni akan memastikan stok nasi n lauk pauk ada..hihihihi....Kak Ina Masri oi...hang pun sama ka makan laksa pagi raya? hihihi...fakta ini telah disokong oleh rakan sepejabat saya yang merupakan orang Sg. Petani...depa pun makan mi di hari raya..hihi..

The rest of raya, aku jadi jaga kt umah sbb x larat nak jalan dah sbb perjalanan from Trg to Perak ari tu dlm keadaan sarat sgt terasa keseksaannya...klu sbb tak fikir orang tua, aku tak balik kot..tp sbb dlm hati I ada taman berkoyan2..maka digagahkan diri..jadi depa semua g beraya tanpa aku..xtvt aku plak, makan, tgk TV n tido (bukan malas tau, baby I penat..hihihih)...

Bagi mengelak jam yang hamat utk btolak pagi Ahad tu, kali ni first time kami btolak from Perak kul 4 pagi...sbb biasa situ jam sangat n RnR tak penah surut, I rimas hokey...maka kami btolak kul 4 pagi, keta pun leh tahan gak, igt xde keta...ktorang smpi Shah Alam kul 6.50 pagi..giler laju epoi bwk keta...lalu kami pun bersarapan kt Restoran Azira kt Sec 10, beli suratkhabar, balik rumah n padammmmmmmmm....oh heaven...

Err..korang perasan tak, sejak2 dah kawin ni kan, umah kita sendiri adalah our home sweet home...sangat selesa sbb kita dah buat dia utk fix our needs...sy sgt rindu umah kecil saya...bila smpi tu, tgk plak umah kita yang dah dikemas sblm tinggal balik kg, buat hati berbunga2...utk berehat....ouhhhhh..nikmatnya....maka itu saja citer raya di Perak..memandangkan I x buat xtvt apa, maka tiada gambar utk entry ini yerrr....


3 comments:

Angah said...

muahahahahaha.....pengangan org perak. umah mama akak, raya pertam standert ar, nasi impit. start raya kedua, mula la, pagi laksa, petang spegati. esoknya mihun sup, lusanya balik buat laksa lagi muahahaha...kenyang ngerup kuah ..

tiHa79 said...

Kalu tau, leh raya kat umah mak epoi nun...aku pun raya ke-5 ada kat perak...bkn jauh dah k.kgsr ngan beruas, :D

Mazni said...

itulah Kak Ina, ngerup kuah la jawabnya...biasalah, lain negeri lain cara, chenta punya pasal, hadap je la kan..hehe..

Teha: Iyer ker..lenkali leh la datang. Tahun depan aku turn raya pertama kt sana. Klu ko raya sana, datang yer....nak datang umah Shah Alam pun boleh....roger2 la..