Tuesday, September 11, 2012

Macam-macam Ado!

Assalamualaikum yuholls..I ni kan banyak no nak citer, tp sebab tak tau nak citer mana dulu, terus jadi entry peram gituk...

Weekend ari tu..sangat memenatkan....dah ujung2 nak beranak ni, saya makin rajin nak mengemas rumah, nak masak itu ini, nak mengemop lantai...awww...tak baik puji diri sendiri kan...tp hakikatnya itulah yang sedang melanda I skang...tp xdelah puji diri sendiri cam iklan Masterchef tu..."I nak buktikan yang orang cantik pun pandai masak tauuuuu..."...kelas ko Zabedah...diri sendiri menilai cantik gitu...ahakss...

Oh ye..weekend ari tu, saya masak Tomyam seafood, Sotong Kunyit Sos Tiram and Ikan Goreng...bukan main syiok husband and anak2 makan..Haziq suke Tomyam pedas2..sambil makan sambil minum..last2 aku bagi makan gula sesudu sorang nak cover pedas..hamik ko...bila aku buat tomyam tak pedas, bukan main complain....lagi satu dulu Haziq susah nak makan ikan, now dah boleh..Alhamdulillah...Oh ya..jangan tertipu psl statement Tomyam tu yer..sebab saya mmg fail masak tomyam, tapi kan ari tu kan, saya cuba try Tomyam Putih Adabi tu kan, takat tuang air, masuk serai, bawang, ayam/daging/binatang laut, sayur n daun limau purut, saya pun cubalah...Sekali rasa dia sgt kena taste saya, n now dah jadi stok sedia di rumah kot2 nak makan tomyam...'rajin' kan saya.....

Pastu Ahad ari tu duk nyetel kain stok seminggu..hadoi..nak patah pinggang rasa.  Esok kalau dah bertiga, tak tau la volume camne kan...Aku mmg lipat kain seminggu sekali, tak akah lebih deadline sbb aku akan menjadi ngeri yang amat sgt tgk kain menggunung...nak tgk kain2 I? Nah amik ko!!..(punyer la mereng, gambo lipat kain pun masuk blog)...kelas ko Rogayah....jgn la getik yer..I nak ngadu jer, penat tau lipat kain dlm keadaan sarat ni...sakit pinggang acik tauuuu...uhuk, uhuk...


Yang dalam bakul tu stok orang dewasa, tu pun stok kena lipat, yang mana berhanger, yang mana kena hantar dobi utk gosok telah terkeluar carta ya...yang terkeluar bakul tu stok baju dua beradik, spenda depa jer dah berkoyannnn....tu baru dua. Nak masuk tiga esok aku lipat diri sendiri jer terus...huhuhu...


Malam tadi, I masak kari daging, sayur campur, goreng ikan and sambal durian.  Punyer la lama tak masak kari daging...sekali syedappp pulak..so ada balance tu, aku bawak ler ke ofis wat cicah roti canai...Er..mana datang roti canai? I tebar sendiri uuuu....kikiki...I beli stok Roti Paratha jenama Kawan tu yang Plain, mmg gebusss...letak atas kuali seminit dua jer, pastu angkat, kepuk2 cam Mamak sket, shiappp!!..Haziq kata roti canai tu lagi sedap dari Mamak punyer...rega pun x mahal.  Jadi aku selalu buat stok kat umah kot2 anak nak makan, I kepuk2kan jer, pastu anak2 makan cicah susu....mudah bukannnn....heheheh...ni rupa roti tu...'rajin' kan saya...

Kredit to Google utk pic nyer...


Ini utk Tom Yam tu..mmg sedap n simple...

Erm..pastu, Hari Merdeka lepas, kawan Epoi nak datang beraya.  Ada la dalam 3 family.  Mula2 aku plan, baik wat Open House terus, aku pun nak ajak kawan2 aku datang jugak.  Tapi Epoi kata tunggu dulu sbb ktorang tak biasa terima tetamu dlm kapasiti yang besar.  So tgk yang ni camne dulu.  Memandangkan kawan Epoi sorang tu anak2 dia sume laki2, ada 4 orang, yang sorang lagi anak 2, sorang lagi anak 1, campur family aku, maka berikut adalah menu yang telah aku masak...Gegeh acik hokeyyy...

1. Ketupat Nasi Adabi (33 paket kecil)
2. Kuah kacang seperiuk ko
3. Ayam rendang seekor
4. Nasi Tomato seperiuk
5. Ayam Masak Merah seekor
6. Acar timun n lobak dan rakan2nya (Bahan2 telah dipotong oleh En. Epoi.  Sebatang timun pertama yang dipotong sangatlah halus kerana dipotong tanpa seliaan I dan I pun lupa bagi contoh saiz, maka saiznyer amatlah halusss.....tp I redho sebab laki dah tolong kan..kang kena cerca plak...I tak rela u)..
7. Lemang (orang lain bako..kikiki...I beli kt Seksyen 19, sedapp..lembutttt)
8. Air Anggur FN je bukan Ribena Kelas Ko Jah..(disediakan oleh En. Epoi)

Sudahnyer, setelah masak, I bersandar kat bilik air terduduk kerana kaki I sangat2 letih.....huhuhu...tapi kepenatan tu hilang bila tengok tetamu makan and ehem ehem..so far depa duk kata sodapppp..awww....yang sorang tu siap suh bini dia blajaq msk rendang ngan aku..hamboi..sentap I klu jadi bini dia u...anak dia pulak duk ulang makan nasi ngan ayam masak merah I tu, berulang2...tak tau berapa kali ulang, anak dia kata sedappp....hehhe...budak2 tak tipu kan....err..pandai amik ati tau anak dia tu...

Dah seronok melayan tetamu, satu gambo pun tak amik.  Nasib ada amik gambar menu sebelum tetamu datang..meh le layan sedass..awww...


Hidangan overall.

Ayam Masak Merah Ketuk2 Ramadhannn....by Sheila Rusly (aku suke betul buku resipi Sheila Rusly ni, menu dia follow sebijik2 tp rasa Alhamdulillah...sodapp)..

Ayam Rendang Original

Kuah Kacang...

Nasi Tomato

Acar Timun En. Epoi

Lemang...erk..orang lain bakar, tp Epoi yang terasa 'efek'nye..hihihih...

Nasi Impit, potong sikit2 dulu...nnt membazirrr....

Kesimpulannya, bagi orang yang jarang menerima kunjungan tetamu yang ramai, aku rasa seronok sangat layan tetamu ari tu.  And kami plan nak teruskan la jamu2 tetamu camni...mengeratkan silaturrahim.  Seronok dapat sembang and bagi anak2 main...di hari kejadian tu, Lori Transformers Haziq telah di'jehenemkan' oleh anak kawan Epoi tu, dah takleh main...tapi....tak berbekas pun di hati sbb nama pun budak2.  Cuma Haziq yang bengang sebab dia kena kemas mainan sampai dia kata, pasni nak sorok la mainan.  Orang lain main orang lain kemas...hamboi..anak mak berkira skang...(agaknya dia penat kot sbb dua tiga batch datang sume dia kena kemas ..hihihi)...

Buat kawan2 saya, jangan bimbang, saya akan masak jua utk u olls satu hari nanti.  Geng2 Fakulti Sastera, Kejuruteraan, geng2 SS14, sabaq no...tak sempat raya ni, habis pantang cheq masak yer...Utk Hani, yang aku masih hutang pavlova tu...sabar yer sayang....I akan cuba bahagikan kasih sayang sama rata utk yuholls...

OK la dulu, Epoi dah sampai..ada lagi nak citer..nnt I sambung lagi OK...Ammuahh..


2 comments:

Angah said...

ohoiiiii.....wa tabik spring sama lu la maz, tgh sarat-sarat ni rajin pulak memasak utk tetamu ....memang rajin giller..

p/s...aye pun jenuh dah ngejek si peserta masterchef tu..muahahaha...

Mazni said...

hahaha..kannn...cantik buruk ke kita, biarlah orang lain yang menilai..apa ra....xde la rajin kak ina, dah orang nak datang, xkan nak jamu air kosong, kebetulan rasa sihat, masaklah. Sebelum tu Maz jamu pizza jer..Kak Ina nak datang roger jer, nak tggu Maz jemput kang takut kucing bertanduk plak...