Wednesday, January 13, 2010

Reshuffling

Aku tak tau apa pendapat orang lain tentang reshuffling..but for me..I think it's good.  Sama macam penghijrahan.  Ko takkan tau benda tu bagus ke tak utk diri ko sehingga la ko experience benda tu.  In fact, kata orang setiap yang berlaku tu ada hikmahnya.  Begitu jugak dengan reshuffling.

Kat my workplace now tgh panas ttg reshuffling.  Pendapat aku kenapa ianya bagus sebab:

1. For our own good. 
2. Career advancement
3. Pendedahan tentang benda baru, belajar benda baru
3. Semangat baru.

Kadang, bila kita terlalu lama di sesuatu tempat, tempat kerja especially, kita akan master kerja kita but at the same time, kita akan jadi terlalu selesa dan take things for granted.  Kita kurang kesungguhan untuk meningkatkan mutu kerja, sebab kita dah tau apa implikasi kalau kita buat ini and itu. 

Kita akan jadi acuh tak acuh, tak bersungguh-sungguh dan hilang fokus. Tetapi, bila kita dapat kerja baru, kita akan jadi bersemangat utk belajar benda baru, kita nk prove yang kita boleh buat kerja and of course kita akan buat the best sebab kita tanak reputasi kita terjejas kat tempat baru kita.

But why, ada orang menjadi terlalu sensitif??  Mungkin mereka sayang utk tinggalkan zon selesa and malas belajar benda baru??  Ntah la..but for me...aku sangat2 menyokong pertukaran staf ini.  Memang mula2 rasa susah, tp hidup ni kan mmg utk belajar.  Belajar ni macam2..bukan kata nk kena masuk U baru orang iktiraf belajar.  Seluruh kehidupan kita adalah part of learning process.  Mungkin kita tak nampak kebaikan sekarang, tp in future mungkin kita akan nmpak hikmah apa yang terjadi.  Mungkin sekarang kita akan membenci orang atasan yang menukar kita, tp mungkin akan datang, kita akan berterima kasih kepada orang itu. 

Ditukarkan bukanlah bermaksud kita ni antara kelompok2 yang dibenci oleh jabatan, tetapi mungkin kelebihan kita telah diperhatikan dan kemahiran kita diperlukan di tempat lain pula.  (awat skema jer rasa tulisan aku ari ni???)

 Moral of the story : Be positive.  Life is always a learning process.



No comments: