Monday, January 25, 2010

Boleh ulang balik tak?

Entry kali ni nak citer sket pasal kt ofis..eventhough di awal penubuhan blog ni..cewahh...aku berazam tanak citer pasal hal keja, cuma nk citer pasal family n my passion about cooking.  Tapi tetiba terasa nak citer pasal dialog kat ofis.

Actually tajuk entry ni adalah dialog aku kt ofis bila tgk ofismate tak brape nk clear apa yang aku mintak dorang buat...aku tanya laki aku, katanya ayat tu tak proper...tp aku tak maksudkan apa2...

Tak tau la korang paham ke tak citer kat atas ni..let me explain sket...kadang2 dalam kerja harian, kita mintak kengkawan ofis utk wat sesuatu...kekadang bila aku minta tolong, diorang angguk2 paham, tp bila jadi hasilnya, rupanya diorang tak paham.

So bila aku nmpak dorang cam blur2 bila aku mintak tolong, aku akan tanya? paham tak? klu dorang angguk, tp muka nmpak blur (purak2 paham), aku akan mintak diorang ulang balik apa yang aku mintak tolong (kejam ke???) tak tau la kalau cara aku dikategori kejam ke apa? Aku cuma nak mesej aku difahami dan sampai.  Kadang2 orang jadi terlalu negatif and bila kita bagi instruction, mula la buat muka tersumbat (ala2 malas nk dgr, jadi bila aku mtak ulang balik, ala2 gelabah puyuh la...sape suh wat muka tersumbat kan??? cuba dengar dgn ikhlas, wat keja ikhlas n positive, so takde la kategori muka tersumbat bla2...

For example, kalau kes aku, bos panggil, aku akan sentiasa standby buku nota n pen, sbb kita tak tau apa yang dia akan inform kita, sama ada dia akan tanya sesuatu, or dia minta kita buat sesuatu, jadi buku nota mesti sentiasa standby kat tangan, so that whenever ko dpt instruction, ko akan terus take note (kekadang makin usia meningkat + keja yang x penah surut, kita tend to forget)..

kadang2 kawan2 ofis aku ni, bila aku tanya soklan tajuk entry kat kawan2 dorang, dorang pakat gelak dah, masing2 pasang telinga nk dgr kawan tu ulang balik arahan aku...tak tau la klu orang anggap tu sgt kurang sopan, tp mmg jenis aku direct to the point..klu paham, katakan paham, klu tak paham, aku boleh ulang..yang penting...jgn purak2 paham...apakan daya, aku dilahirkan ala2 telus berterus terang gitukkkk, kadang aku tak bermaksud nk menyakitkan, sedangkan niat lain....tp memang dah adat, kita takleh satisfy everybody...org nk suka...suka...tanak suke...apakan daya...aku pasrahhh....

Apapun, niat biar ikhlas..be positif...buat apa yang termampu...

No comments: