Wednesday, January 13, 2010

Me, Melaka dan Asam Pedas


Last Sunday until Tuesday, I was at Malacca as we're having a workshop for Curriculum Revision. 

We went to Pengkalan Balak after check out.  I heard kt sana ada asam pedas sedap and goreng pisang tanduk with sambal kicap.  So we were looking along the road, unfortunately, there's no asam pedas anymore since it was 3.00 pm by that time.  Mostly dah habis.

So I was quite frustrated, rasa cam mengidam orang peknen plak.  So along the way back to KL, mata melilau tgk kalau ada kedai tulis jual asam pedas and ada la singgah a few kedai to check, tp mmg sume dah abis.

Jadi, utk menghilangkan nafsu bergelojak nk makan asam pedas tu, mak decide masak sendiri lah (walaupun tak pandai masak asam pedas nih).  Nasib jumpe lagi resipi dia (hasil godekan di internet dulu), lunyai2 dah kertas tu.

Berkat perasaan mengidam yang melampau2 itu, maka terhasillah asam pedas versi che maz.  Yang syoknye...cik abang kata leh jadi orang Melaka (heheehhehe...terus i kenyang dan2 tu).  Keputusannya, abis seperiuk ikan asam pedas i (masak 3 ekor je pun..kuikui..)

Nak tengok hasilnya....ni diaaaaaa


Asam pedas (kali kedua masak selepas kawin)



 Kesimpulannya : Aku sangat puas makan asam pedas ituuuu....(nasib menjadi).. mungkin hikmah aku tak dapat cari kt Melaka tu ini lah dia... mana la tau kot2 klu terjumpa tak kena taste aku ke kan?? lagipun aku ni mmg cerewet bab makan...tgk badan la yer (erk...tinggal jap diet ari ni).  Oh ya..lagi satu aku masak asam pedas before tak penah letak lada itam, this time aku letak 2 sudu kecil makan..memang pedassss ....

No comments: