Tuesday, February 12, 2013

Sarcastic!

Asm. yuholsss...
 
Ngeri x tengok tajuk ahkak...actually saje nak note down sket jer psl sarcastic ni...sarcastic dlm istilah sebenar2nya ahkak x tau la..tapi bagi terjemahan ahkak ialah orang yang x reti nak mengexpress sesuatu dlm cara yang baik, menyampaikan sesuatu dengan cara yang menyakitkan hati...sarcastic tul!! (habislah bahasa ahkak rosak)..
 
Sebenar2nya..ahkak ni bukan orang yang baik sangat pun kaedahnya...time melaser akak melaser, time x perlu..x perlulah...semakin ahkak meningkat remaja dewasa, semakin ahkak belajar utk jadi orang yg lebih cool.  Kalau dulu geram kat staf ahkak leh hempas pintu, but now, ahkak sound dlm cara melawak tapi ketegasan tu ada..so jgn main2 with ahkak ya...
 
Hidup ini x semuanya indah, tak semuanya sempurna.  Tapi jangan jadikan ketidaksempurnaan kita itu sebagai alasan untuk kita tak menikmati hidup.  Ada kekurangan, kita belajar, jangan jadi sombong.  Hidup adalah tentang pilihan..kita yang buat pilihan.  Kita mulakan hari dengan senyuman atau kemasaman (boleh?)...the choice is yours.  So buat apa nak debat itu ini, you rules your life nyah!!
 
Hidup ni xyah complicated.  Dalam satu2 benda ko nampak pro n cons or negative and positive side...instead of focusing on the negative thing tu, why dont ko shift focus ko ke arah positif dia.  Banyak reward ko dpt dari duk saiko pikir hitu hini. 
 
Instead of fikir 'kalau aku camni...' or 'dia tu kuat bodek bos..tu pasal cpt naik pangkat'..or apa2 saja yang hampeh tu, adalah percaturan Allah s.w.t kenapa aku x jadi mcm ni...Allah knows best.  Sentiasa pegang tu, n hati akan jadi redho..buat apa nak takut orang x bertempat, rezeki kita bukan kt tangan dia, rezeki kita kt tangan Allah.  Klu dah rezeki kita, ko tepis smpi Africa pun, dpt gak kat ko..klu dah bukan, dah masuk mulut pun leh keluar balik.  Bukanlah maksud aku redho, pasrah or menyerah.  Tapi sebab tu dalam rukun iman pun ada percaya pada Qada' dan Qadar...ate? X reti2???
 
Moral dari entry ini, hiduplah kita dengan menggembirakan orang.  Lihatlah orang dengan penuh kebaikan.  Bersangka baiklah kita sesama insan.  Belajar dari kesilapan.  Belajar dari kelemahan.  Jangan bodoh sombong.  Jangan sarcastic...in d end ko tak ke mana pun...byk faedah klu berbuat baik sesama insan.  Esok kita susah orang tolong, orang susah kita tolong.  Yang penting, jgn kufur nikmat.  Rasa diri hebat, xyah mintak tolong orang itu ini..helloo...ko mati pun orang tolong galikan kubur hokeyyyy.....
 
Lastly...berusahalah kita untuk menjadi orang yang terbaik setiap hari..jauhi hasad dengki dan iri hati ya..
 
Lots of luv,
 
Mama Maz ;o)

1 comment: