Thursday, February 21, 2013

Resipi Ayam Masak Hijau Poojaann..

Dah lama nak buat entry ni tapi asik tertangguh asik tak sempat nak snap bahan bukti....biasanya aku masak resipi ni klu nak masak kat ofis, alang2 masak byk terus, nak masak makan kat umah jer tak berbaloi sgt sbb menu ni agak pedas, tp since jamu kawan2...aku kontrolkan juee kepedasan itu...

Cik Hani kita, ini lah gambo Ayam Masak Hijau mak nyah.....letak gambo dulu baru masuk resipi hokeyyy...



 
Bahan-bahan
 
Seekor ayam (potong ikut suka nak kecil/besar) - goreng dengan garam kunyit, jangan garing sangat
*3-4 labu bawang besar (ikut size)
*3-4 ulas bawang putih
*3-4 batang cili hijau besar
*20-30 biji cili padi hijau (terpulang nak pedas camner, leh kurangkan)
3 batang serai diketuk
1/2 kotak santan MS
garam/gula
1-2 asam keping (bgantung pada kemasaman)
4-5 helai daun limau purut
1 helai daun kunyit (optional)
Minyak utk menggoreng
 
*Bahan dikisar
 
Cara-cara:
 
1.Tumiskan bahan kisar dan serai sehingga betul2 masak
2. Masukkan garam, gula dan asam keping (garam masuk sikit dulu sbb kat ayam dah ada garam)
3. Masukkan ayam, kacau sebati. Biarkan seketika
4. Masukkan santan, kacau n biarkan kering2 lembap giteww..
5. Masukkan daun limau purut n daun kunyit yang dah disiat2. SIAP!!
 
Nota :
 
Aku suke letak bawang banyak sbb akan lebih memberi perisa dan lebih byk sambal dpt dihasilkan.  Selain dari ayam, leh guna pakai utk daging, ikan, ikan bilis.  Utk ikan bilis, aku x letak santan, daun limau purut kunyit bagai. Goreng ikan bilis garing2..pastu masuk dlm bahan tumis hijau tu...empph...makan ngan nasi putih panas2 pun sodap.
 
Oh ya, Ayam Hijau Poojaan ni aku biasanyer serve ngan Butter Rice (ala cam nak buat Nasi Minyak cuma aku x letak sos tomato jer), pastu jelatah and papadom bulat.  Sgt syok.  Menu ni aku reka, dinamakan Ayam Hijau Poojaan sbb mmg jadi pujaan ramai, selalu direquest oleh yang telah mencuba dan paling penting, mak mentua hokey!! Mak mertua x makan pedas, tapi sekali acik masak ayam ni, hoh..menantu lalu pun x sedor kata kauuuu..hhahahaha
 
So sudi2 lah mencuba, n share the output ya.  My fren Shida dah cuba, n lakinya request masak dua hari berturut2.
 
Resipi ni dedicated to my dearest Hani Meg Kardashian, entry peram gitewwww..sorry dear..amuah..
 
 
 
 
T

4 comments:

Angah said...

hohoho kelasss ko nyah...nampak sedap, ce cuba bawak sebekas kat sastera ni ha....

Mazni said...

Kak Ina, apa kata Kak Ina try buat, saya rasa..same tak? hehehehhe..payah la nak gi sana, datang terjah umah saya jer lah...leh sembang2

Ms Pearl said...

adoi maz....thank you so much!!!!
ayam goreng dulu hek? ngan kunyit ngan garam macam biasa?

Mazni said...

Hani: yes.. garam kunyit cam biasa..jgn masin sgt..sedang2 sajork...try n share d outcome ya dear..mmuahhh