Wednesday, February 6, 2013

Resipi Nasi Impit Mudah

Asm. dearies...
 
Since entry sebelum ni citer pasal makan kan...kali ni I nak share resipi nasi impit mudah sangat..actually aku amik resipi ni from buku masakan Ketuk2 Ramadhan first edition Sheila Rusly.
 
Aku suka sangat resipi2 dalam buku tu n buku tu dah sampai belacan aku kerjakan.  The best part is, resipinya senang2 dan semuanya menjadi.  Banyak yang aku dah try...mcm Ayam Masak Merah la..apa lagi ek..byk la..(lama dah tak belek buku tu)..nnt aku amik pic buku tu utk menunjukkan dah rupa 'belacan' buku tu aku kerjakan..
 
So meh share resipi...ni yang aku dah olah versi aku ek..utk makan 4 beranak..tapi banyak dpt hasil (alang2 dah wat kan)..so ada la rezeki kengkawan makan sama...
 
Resipi:
 
1. *6-7 ulas bawang merah
2. *2 ulas bawang putih
3. 2 batang serai - diketuk
4. 300g kacang tanah (dikisar sederhana kasar)
5. Cili giling - terpulang pada kepedasan (aku letak dlm 2 senduk sederhana)
6. 1 ketul gula melaka
7. 6-7 sudu besar gula putih
8. 1 ketul kiub ayam
9. 1 kotak santan MS 250ml
10. Air - terpulang mengikut kepekatan
11. Garam secukup rasa

*Dikisar

Cara-cara:

1. Tums bawang merah, bawang putih and serai hingga naik bau..kekuning2an..
2. Masukkan cili boh..tumis hingga garing n pecah minyak
3. Masukkan gula melaka.
4. Masukkan kacang tanah dan sedikit air..biar mereneh sket..pastu masukkan lagi air (aku masukkan dalam setengah jug blender or lebih sket)
4. Masukkan garam, kiub ayam n gula (perasakan masin manis semua)
5. Masukkan santan...kacau
6. Siap!!
 
Mudahkan..oh yang bestnya..aku baru jumpa kat Checkers Supermarket Sec 15 (depan rumah I hokey)..dekat giler..seberang jalan jer...I jumpa kacang yang dah siap digoreng and ditumbuk..camni rupa dia..

Ni 200g harga dia RM2.30.  Ada yang paket besar tu sekilo ke baper tah..RM8.60.  So sejak ada yang ni, anytime leh wat nasi impit sbb yg renyeh nak goreng kacang, tampi kacang, tumbuk kacang...renyeh hamatt kan...
 
Gula melaka tu aku suka pakai hok bulat nih..kt kg aku panggil nisan kerek...pakai seketul cukup la ye..kredit to google pic ni.

 
Ni hasil yang aku bedal kat ofis pagi semalam.  Haziq request nak nasi impit utk bawak bekal skolah..nasib ada kacang siap tadi, berani la aku buat...tup2 bila smpi skolah..dia xnak bawak..sebab apa? renyeh dia nak bukak dua tupperware kuah n nasi impit...sakittt ati acik..tp acik bersabor jer..last2 bekal tu tinggal umah bbsitter...nasib dia makan...
 
Itu sajorkk..daaa

2 comments:

Angah said...

hahahaha....semangat baca pasai nasi impit, last-last show off dapoq dia pulok...hukaloh...

Mazni said...

Kak Ina : tulah..poyooo sangattt kannnn...dah remove dah..ouchhhh