Monday, February 4, 2013

Parenting Dulu Vs Kini

Asm. kengkawan...

Ari ni nak ajak share parenting tips...camne cara korang mendidik anak2...maklumlah dunia serba moden ni kan...bukan leh ajar anak2 versi dulu2..ala2 getah paip..wayar letrik..rotan..apa lagi..u name it...
 
Aku asal orang kg..so cara didikan pun ala2 kampung...xdelah nak penuh harmoni kasih sayang semua xder...style mak aku..tarzanawati..dengan gangsterisme..hahhaha..takut tak dengar...
 
Mek aku dulu mmg garang...aku dari kecik dah diajor uruskan rumah..yang aku paling ingat, umur aku 9 tahun aku dah ditugaskan bab kain mengkain which is kena basuh..masa tu dah pakai mesin basuh separuh automatik..basuh je pakai mesin..bab bilas, pakai tangan..sebab apa? Nak korek kotoran kt poket2 baju, nak tgk baju mana yang perlu diclorox atau tak..sbb klu aku tak particular bab tu..mmg siap la kena bebel ngan mek aku...mek aku sangat pembersih orangnya (dulu la..dah tua ni, ramai rakyat jelata kt umah plus urus kedai lagi, tak top cam dulu ler)...mmg pantang mak nenek ler klu kotor2 kt baju anak2 semua..oh masa tu aku ramai adik kecik..pampers pun xde jaman tu..pakai lampin kain yuhols..part paling best bila adik berak, bab nak mencuci bahan buangan tu aku lah...pancut air kuat2...pastu sental ngan sabun mandi bagi ilang kaler segala, baru leh masuk mesin basuh...
 
Lps tu bila angkat kain lampin tu, time lipat tu dah bentukkan siap2 cam lampin, senang nnt nak pakai...begitulah mudanya I menjalankan tanggungjawab yuholls...kakak aku time tu darjah 5, tugas dia, kemas umah n basuh pinggan mangkuk...aku bab basuh kain n jemur kain...
 
Jadi, sapa kata anak ramai susah? Anak ramai lagi senang nak bela anak tau..sbb bila yang atas2 ni membesar, dorang dah leh diharapkan utk tlg...tlg kat sini bukanlah dalam versi ambilalih..tu dah tahap dera, tapi boleh diharapkan utk tolong itu ini.  Sekurang2nya..mak ko xde la semua nak buatkan.....bab pro n kons tu mmg ada la anak ramai, tapi kita amik sudut positif...lagi satu anak tu kan rezeki...klu dah mmg rezeki ko anak ramai, ko elak camne pun, jadi gak kan..so dont query about this hokayyy....Allah knows best...alwiz remember that..
 
So since bila aku mula masak?  Honestly masa kakak aku Tingkatan 1 ktorang ada wat percubaan masak, masak sardin sbb masa tu mek aku balik kg.  Tinggal aku ngan kakak n ayah..punya la gi belajar masak ngan jiran depan rumah.  Konon nak seprais ayah anak dia leh masak..sekali ayah aku tak makan you...x harap katanya...isk..isk..
 
Aku mula masak betul2 masa lps SPM kot..biasa tolong2 mek kacau itu ini.  Bab menumis sambal paling suke, main kacau2..pastu blajar wat nasi goreng..ikan singgang..sambal belacan...gulai ikan...masa tu bab2 santan mmg fail n boring..sbb nak jaga taknak bagi pecah santan...stress gilerrrrrrr sbb asik x jadi.
 
Pastu dah start duk UiTM, duk umah sewa, reka2 lah...bila dah kawin makin mahir sket sbb masa mengandung, banyak nak makan makanan kampung..so dari x pandai wat nasi minyak, aku tanya mek aku...blajar pakai phone jer nyah, mintak resepi..brapa kali mintak resepi pun tak tau...sekali tu masa ngandung Haziq, aku nak sgt makan solok lada, dan2 tu call mek dan2 tu buat..sekali jadi ko!! See, masak bukan susah..yang penting ko nak ke tanak...and cook with luv will make it tasteful..eventhough....rupa nan hadoooo...
 
Pastu dah tua2 ni rajin masuk blog makanan, try itu ini, bila try jadi, terus semangat, dari x pandai buat kek, boleh la sikit2 takat cupcakes tu...bagi aku cooking is my passion.  Aku tak banyak pun pandai masak, but ada a few yang boleh jadi my signature dish..pheewww...sbb apa leh jadi signature? Sbb aku suke sgt makan, jadi haruslah dibuat sedap2 kan...eg..my Ayam Masak Hijau, Red Velvet Cake, Ayam Masak Merah, Nasi Impit Kuah Kacang n Sambal Ikan Kelapa..at least aku berani la nak jamu orang ngan menda2 ni..
 
Actually nak citer pasal parenting tips...sebenarnya kat atas tu..sikit sebanyak nak citer pasal camner mek aku didik aku...sbb aku perasan ada mak2 yang esp ada anak sikit (not all ya) yang terlalu manjakan anak and at the end, anak dia bila besar, kemas rumah xnak, masak tanak...bukan mak dia yg rugi..esok anak tu rugi sbb nnt nak masak kt anak dia, hubby dia....klu jenis nak blajar kendian xper..ni klu terus tanak langsung cane?  Aku pecaya bukan semua camtu..jgn salah faham ya..
 
Of course bab kemas umah, masak bukan top priority bagi sesetengah orang.  Tapi bagi aku sgt penting...benda tu melambangkan peribadi.  Bila ko pegi umah orang bselerak, jamban kotor..apa ko rasa? X pandai masak leh makan kedai...smpi bila ko nk makan kedai..time larat leh g kedai, klu ada duit banyak...pdhal byk ko leh save bila masak...
 
Bagi aku bab kemas umah, masak, tu adalah cara utk kita eratkan hubungan kekeluargaan.  Bukan je suami isteri, ngan anak2 bahkan satu keluarga.  Seorang ibu akan rasa sangat bangga bila anaknya suka makan air tangannya...hinggakan walau penat macamanapun, bila anak request, dia sanggup buatkan..begitulah hebatnya kuasa masakan ibu..itu pengalaman peribadi aku....sekurang-kurangnya ada something special yang anak aku igt tentang aku selain jeritan tarzanawati aku.
 
Bab didik anak plak, stail aku, kena tgk jenis anak.  Xleh main pukul rata semua.  Ada anak jenis sentap, ada anak hati kering.  Dalam kes ni, aku suka tgk personaliti anak2, contoh tgk bulan kelahiran..sbb benda ni x banyak sikit, mmg ada betulnya.  Jadi, mudah klu kita nak didik anak.  Cam Haziq, aku x perlu nak jerit kt dia, cukup aku jeling cukup utk buat dia faham apa aku x suke.  Berlainan dgn Dhia..cakap seploh kali pun belum tentu dia nak dengar...dlm kes Dhia, aku byk gak naik tangan kt dia compare to Haziq..aku jarang naik tangan, tapi sekali aku bagi terus mendapt la...bukan aku nak dera, tp nak bagi dia faham sket sbb bila aku ckp dia xnak dengar, melawan n to avoid dia naik kepala, I've to teach her a lesson.
 
Igt lagi mek aku dulu, penah ikat tangan n kaki aku n kakak sbb panjat2 kerusi.  Smpai satu tahap dia tak tahan, dia kurung ktorang kt dalam stor kat umah nenek..gelap tuu...takut giler...now aku buat kt anak aku..first time ever last week..x smpi dua minit pun...bukan main menangis...so next time tu aku ugut nak kurung lagi...tapi aku tersenyum masa ckp tu..so dorang ckp "kurung la lagi Ma..best...ktorang suke duk dalam tu.."...saiko tak?????
 
Tu belum lagi dia jerit kejut aku bangun tido...masa tu aku form 3 kot..dia dah bangun awal, sapu sampah kat tanah..dia gegor dinding bilik aku ngan penyapu sambil jerit..'Ani!! bangun!!!!! Anak dara apa dah tghari tak bangun lagi ni!!!!!' hamik kau..mendapat kan mulut mek I...ngeri!!
 
Tapi, hasilnya...dari didikan itu, dapat mendidik aku itu menjadi seorang seorang ibu dan isteri yang lebih baik.  Tak sempurna, tapi sederhana.
 
Jadi moral of d story kawan2...kadang2 parenting dulu2 wlu caranya agak kejam, tapi boleh meninggalkan kesan yang positif akhirnya...x semuanya x elok sbb bila dikenang, itulah yang menjadikan apa aku skang..mak bapak aku bukan expose ngan cara org bandar didik..dia x reti nak tunjuk kasih sayang ckp feeling2 ngan anak2 ni..stok2 petir jer..tp bila besor, boleh jadi kawan...camtu lah kan....apapun, aku pecaya semua orang ada cara sendiri utk besarkan anak...let's try our best ok...jom layan pic bebudak ni sedas...
 
   


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 comments: