Friday, June 22, 2012

Bubur Lambuk Che Maz

Wah..skali datang mood nak berblog, berkoyan2 aku tulis.  Igt tadi nak balik, laki x smpi lagi.  Godek2 pic kt PC, rupanya byk story mory diperam di situ...

X lama lagi dah nak masuk bulan Romadhoonnn...so yang femes haruslah Bubur Lambuk kan..sebagai org Terengganu tegar, tekak saya hanya boleh terima bubur lambuk Terengganu..maka saya telah menggunakan segala sumber mumber yg ada, utk menghasilkan bubur lambuk di perantauan...

Yang bestnya, menjadik, n saya x perlu tunggu mood Romadhooon utk masak bubur ini sbb suami saya juga menggemarinya...jadi saya masak bila2 saya teringin...meh layan bubur yang saya dah hasilkan...n sy share resipi sekali....

Taraaaa!!!!



 Harus letak sambal (ni sy tumbuk ngan garam sikiittt je)

 Nak sedap, tuang kicap manis secukup rasa.

 Gaul sebati....

Sedia utk dingappp...

Bahan-bahannya:

1 cawan beras (utk 3-4 orang makan)
*3-4 ekor ikan sardin/kembong segar (klu ikan kecik letak banyak sikit) - direbus (saya masuk microwave je tiga minit, letak air skit, garam kasar n asam keping)
Segenggam ikan bilis
*3-4 ulas bawang merah
*Sedikit halia
*2 batang serai
1 atau 1/2 kotak santan MS (sy pakai sekotak utk lebih lemak dan berkolesterol)
1 kiub ikan bilis
2-3 sdb kerisik
1 sdk lada hitam ditumbuk kasar
sedikit budu (jika mau lagi umphh) - Klu tak makan budu, letak sos ikan pun boleh. Tak letak pun tak apa.
2 biji ubi kentang (dipotong kecil)
1 biji ubi keledek manis (dipotong kecil) - optional
Sayur (pucuk ubi, daun kesum (wajib), pucuk paku merah(org Trg panggil Pucuk Niding), daun kaduk, pucuk paku) - memandangkan saya duduk di perantauan, saya jarang jumpa Pucuk Niding n bahan2 pun beli kt Pasaraya, jadi utk ganti sayur2 ni, saya cuma amik Daun Kesum seikat and Kangkung, pon sodappp)

*Kisar

Sambal

*Cili padi ikut suka hati
*Garam sikit gila (ini utk hilangkan bau cili tu n cili boleh simpan lama klu letak garam, klu tak cpt bkulat)

*Tumbuk

Cara-caranya:

1. Jerang beras.
2. Setelah mendidih, masukkan bahan yang dikisar (ikan yang dah direbus, bawang, serai n halia)
3. Masukkan kiub ayam, ubi kentang n keledek, kerisik, lada hitam n budu. Biar sehingga empuk.  Masukkan santan.
4. Kacau rata.  Pastu bila dekat2 nak masak, masukkan sayur.
5. Siap!!!

Cara makan:

1. Letak bubur dlm mangkuk.
2. Letak sambal cili (utk anak2 xyah ler...kang tebal lak bibior dema)..
3. Tuang kicap manis sesedap rasa (jgn byk sgt, nnt ilang keoriginalan bubur, saya letak 3-4 titik jer)

Selamat menjamu selera!

2 comments:

A m m i said...

aku tak lalu le makan bubur lambuk ni...cam tak kene je kat tekak aku.

Mazni said...

hehehe..tekak org nogori mano nak samoo...