Friday, June 22, 2012

Anak2 Dominan Emosi

Wah..tajuk cam pakar motivasi plak...sebenarnya dah lama nak wat entry ni...x ingat bila dlm dua minggu lepas kot saya baca dalam Mingguan Wanita ruangan apa ye, lupa (kerap beno lupa lately nih)...

Tapi artikel tu sy sangat suka sbb membantu saya mengenal anak saya....ceritanya tentang anak2 yang mempunyai kekuatan emosi/ dominan emosi...anak2 mcm ni sangat kaya dengan kasih sayang, mendengar kata dan pendek kata mmg baiklah...

TETAPI, mereka ini sangat kurang keyakinan diri, cepat merajuk, hendakkan perhatian lebih dan kawasan2 sewaktu dengannya.  Anak2 sebegini tak boleh ditegur dengan kemarahan tetapi dengan nasihat dan penuh kasih sayang....

Bila difikir2, saya terfikir, anak saya si Haziq, inilah ciri2nya....sejak dia buat perangai emosi dulu, pendekatan saya ialah dengan nasihat kalau nak tegur dia n saya akan cuba tidak meninggikan suara...memang sangat berkesan dan dia byk berubah...rupa-rupanya mcm tu cara nak didik anak2 yg ada kekuatan emosi ni...

Jadi pada kawan2 yang ada anak camni, yang mudah menangis, cpt sensitif, mudah merajuk, tukarlah cara pendekatan kita pada mereka, esp klu nak marah or menegur..in fact dlm mengajar buat keja skolah pun, kita kena pandai main emosi n jgn tinggi suara or pegang rotan atau apa2 utk anak2 jenis camni...nasihat cara baik, itulah penawarnya...(rs bercakap ni cam ada pengalaman anak sepuluh orang plak)...

Saya hanya nak berkongsi dari segi pengalaman dan juga pembacaan (err..bukan tunjuk pandai ya).  Saya tau, ada parents kt luar sana yang pegang rotan, baling buku anak bila anak takleh buat keja skolah (melalui pembacaan masa blogwalking)...n sy sgt terkejut, nak pula bila ciri2 anak tu sama cam anak yang kekuatan emosi ni, jadi sangatlah bagus klu kita fahami anak kita n cuba approach yang terbaik.  Semua ibubapa kt dunia ni nak jadi mak bapak terbaik kan? Apapun saya sentiasa belajar dari kesilapan utk menjadi ibubapa yang terbaik utk anak2 saya (tp segarang2 saya, sy tak penah pgg rotan time ajar anak or baling buku bila anak takleh jawab...x smpi hati...)..

Sambung sikit lagi, citer psl rotan, dulu sy penah beli rotan utk didik anak.  Tp saya tak tak penah pukul anak ngan rotan sehinggalah suatu hari, saya telah merotan Haziq kerana geramkan sepupunya sedangkan Haziq x salah.  Sampai berbirat dan saya menangis menyesal...terus sy buang rotan sejak hari tu dan Alhamdulillah, saya rs sgt happy dgn keputusan itu...oh ya, lagi satu, saya suka juga tgk peribadi anak melalui tarikh lahir Islam n bulan kelahiran (Fadzillah Kamsah) tu, bukannya sebagai perujuk utama, tapi itu pun salah satu cara utk kenal personaliti anak2.  Bukan anak2 jer sy applykan benda ni, husband ke, mak bapak ke, kawan2 ke...n mostly mmg betul..jadi mudahlah la kita nak adjustkan diri dgn sifat or keperibadian mereka2 itu...

Sehingga bertemu lagi, nak balik dulu, nak packing, esok kul 3 pagi nak balik Trg...assalamualaikum..



2 comments:

Mazni said...

Teha, aku nak publish komen ko, sekali terdelete.. skema? agaknya topik insaf kot..tu yg skema tu...ataupun sbb dah kertu..hihih

tiHa79 said...

insaf...no komen...

kertu..?? errr....ko je le kot..aku lum lagi..hahahhaha...!!!

skrg dh bape minGGu? muntah munggek tak?