Tuesday, January 17, 2012

Sketsa Rumahtangga

Wah tajuk ari ni cam berat jer kan..saje je kasi gempak sket, teknik2 mengghairahkan pembaca namanyer...

Saje nak tanyer korang, apa citer asam garam korang sejak berlaki bini..adakah kehidupan penuh bunga2 cinta, atau bingit dengan sore2 tarzan yg dtgnya tak lain tak bukan...dari mulut korang? hihih...dan mulut aku juga....

Aku punyer life sangat simple...cinta masih bercinta...hanya pada dia...main2 cinta? oh tidak!! cuma kadang2 terlayan feeling remaja..hehehe...kehidupan bermula dengan bangun tido..siapkan  diri ke pejabat, keja cam biasa, balik umah, msk mkn malam klu rajin, layan tv, lipat kain (klu rajin, tp normally aku buat hujung minggu)....

Rumah aku, klu nak diconsider time aku bujang dengan kawin, dengan ada anak, sangatlah berbeza...klu bujang, tilam cadar tu terik jer, rumah pun asik nak bersapu 24 jam, pendek kata semua nak kemas, cantik tersusun segala....

Tp bila dah beranak esp dua orang ni (maklumlah depa ada kwn nak sepah umah), aku rasa Ya Allah ya tuhan, Tuhan saja yang tau nak melayan karenah anak2...bab menyepah, serahlah kt dorang.  Aku baru kemas, nak menikmati hidup, tetiba dia kuarkan flash card lah, suap dolls minum susu lah..boleh?? nak makan mi sup depan TV, atas karpet, pastu konon nak angkat mi sup g kat meja, dah terbalik plak mangkup sup tu....ngan mi2 semua...pastu kejap air milo tumpah, susu tumpah...aku rs karpet aku tu, klu campak ke laut, jaws pun leh mati..dah la hantar basuh mahal, yg besar kt hall (kapet jaman dulu2) tu jer kos RM80.00 sekali cuci...ate larat ke aku nak anto cuci 2 minggu sekali???

Tak cukup karpet, lukis dinding tu biasalah, lukis plak kain kusyen aku, sakitnya atiiiiii....nasib le nak pindah, mmg aku buang jer kain kusyen tuh...pastu anak2 aku ni jenis memilih makan, dorang bukan main tibai apa aku masak, tp kena msk apa depa suke, klu tak ko terimalah penghinaan yang jelas dan nyata seperti "Haziq xnak makanlah, mama masak x sedap"...err..mulut cam stok longkang mamanyer jugak kan..

Dhia plak sejak skolah mmg xnak makan malam (btw, dia mmg kurang mkn, kuat susu)...klu aku ajak makan, dia ckp Dhia dah mkn kt skolah. Sejak dia skolah ni, dia cpt ngantuk, kul 9 lebih dah nak tido, klu tak, kul 2 pagi pun lom tentu.  Pagi2 bangun ngantuk jer, sian dia...

Abahnya plak bab mkn x susah, tp aku akan usahakan masak yang dia suke.  Dia suke yg simple dan x nyusahkan aku, sbb dia paham aku keja..oh how sweet....time aku bebel2 lipat kain ari tu, dia tolong gak (dah lama dia tak tolong part ni sbb dah divide2 keja kt umah)....tp Alhamdulillah, bab makan, mmg x penah mengecewakan..dia..sentiasa berselera...hehehe...x caya tgk perut dia..awww...

Kesimpulannya, wlupun aku kecoh kecah ngan kehidupan sbg surirumah bekerja, aku bersyukur sbb aku tak perlu nak stress ttg rumah yg bersepah etc, as I accept me for whatever I am, cukuplah aku stress di pejabat, aku xnak stress di rumah jugak.  N luckily, my hubby sgt memahami (er..tak tau ler klu dia ngumpat belakang, huhuhhu...)...oh ye..bab2 jadi tarzan, aku tak keseorangan, sbb Epoi juga adalah tarzan..hahaha....tak tau ler esok pindah umah, duk jerit2 tu mau stress jiran2...kena bertafakur aku nih....

Adakalanya, aku butakan mata (bila tgk bersepah), pekakkan telinga (bila anak melalak), masak harus juga tp tidaklah tiap2 hari (aku takut nnt laki aku ngigau minah siam plak kang)...'layan' laki pun harus juga wlu penat, kang orang lain 'layan', aku menangis tak berlagu...but the most important thing is, terimalah apa yang ada seadanya.  Jgn memaksa diri.  You're the problem, and you're the solution. So choose what you want to do. 

Hidup adalah tentang pilihan.  Ko boleh pilih nak buat cara A, atau cara B.  Buat apa yang ko selesa, InsyaAllah OK.  Daa....











4 comments:

tiHa79 said...

Che maz...
bc entry ko kali nih... aku terasa...rindu kat kO..!!

Mazni said...

Teha, aku juga rindu sama kamuk..nnt umah aku siap ko datang ek ngan anak2 ngan hubby ko smua...leh joyah2...

tiHa79 said...

che maz...
kita sistem barter kay...
aku gi umah ko..pastu ko datang umah aku...sorry la beb ek..aku tak buat housewarming...tp mengalu2kan kedatangan kawan2 yg nak datang... ;P

Mazni said...

No prob cik Teha....