Tuesday, January 10, 2012

Rutin Sejak Anak Masuk Skolah

Assalamualaikum u olls,

Sementara tunggu laki gi kutip anak2 ni, nak le citer sedas dua kisah anak2 yang br masuk skolah ni hah...mentang ler anak kedua masuk skolah, citer pun ala2 suam x macam kes anak pertama masuk skolah. 

So hari Khamis lepas bersamaan 5 Januari 2012, aku pun sekonyong2 menghantar ler Dhia n Haziq ke skolah (er..zaman skang nak skolah tadikakan anak pun membayornyer hui, yang amat RM nyer....)..Haziq aku tak heran sgt sbb mmg dah skolah dia pun, cuma Dhia aku risau sket asalnye, tp risau pun bukan pasal dia tanak gi skolah tapi pasal 'kenc' 'ber' dia sbb dia ni lom lepas sepenuhnya pampers...

Bab g school mmg dia excited and Alhamdulillah, dia x nangis and aku tak tunggu separuh hari pun, dlm kul 10 lebih gitu aku dah blah ngan Epoi sbb tgk dia relax jer, maybe salah satu sebab Haziq ada, tapi aku tau, Dhia ala2 confidence level tinggi sket.

Masa beratur tu, depa ikut umo, so budak 4 tahun ada la dlm 4-5 orang, aku tgk dia cool je. Haziq beratur group umo 6 tahun.  So masa balik tu aku interview dia, kencing sume camne, dia ckp dia cakap kt teacher klu nak g toilet.  Susu minum dlm cawan yg mama bagi..hehehe..lega hati aku...Esoknyer tu aku amik cuti lagi, nak tgk dia camne.  So far bangun pagi dia nak mandi lah, aku asalnyer risau sbb dia mmg liat mandi pagi.  2nd day went smooth...semalam pun OK cuma dia terkenc dlm seluar masa bangun dari tido sbb x sempat ckp kat Teacher....TAPI.....hari ini, dia malas nak bangun pagi, dia suh aku lap jer badan dia, basuh muka n cik montot sume, tp tanak mandi...dia buat dahhhh....(x tau la kot dia ngantuk sangat sbb malam tu dia batuk teruk n muntah.  Aku tanyer nak g antar umah bbsitter, dia tanak, nak g skolah gakk)...

Sejarahnyer, Dhia mmg jenis susah nak mandi pagi.  Mmg dah biasa aku balik kg tu lap2 jer bdn dia sbb drpd aku layan hangin dia sentap2 kt katil meraung sume, aku bingit...(mak pantang klu ilang mood pepagi), jadi aku ikutkan sajer lah sbb yang penting, dia minat g skolah.  Lagipun kt skolah nnt tghari mandi lagi, so OK la kot, hehehehehe...(i jenis mak selamber nyahh...kuikuikui...)...janji both emosi mak n anak tak sentap pagi2...lgipun aku fikir dia 4 tahun, sian plak, errr..Hani, Balqis camne bangun pagi? OK ke?

Lagi satu, sejak depa dua2 skolah ni, gemo bawak bekal, tp idok le dorang mintak nasi lemak rendang ayam ke apa, cukup ngan sandwich tuna or keju jer, tp sejarahnyer, mamanyer ni bukan jenis sedia bfast, so now, aku mmg bgn la wat bekal tu, goreng cekodok (on going), nuget, nnt nak beli karipap la, Haziq suke..kadang2 malam2 aku wat cupcakes, nnt depa bekal lah....

Lagi satu rutin sejak anak skolah, balik je aku masak, sbb aku boleh consider smpi umah awal now, at least 7 lebih tu dah smpi sbb dekat kan, tak yah nak pusing ke Desa Petaling anymore cam dolu2 (ni pun sementara aku stay kat Kuarters skang, Februari ni aku dah pindah Shah Alam, so tak tau la leh msk mkn malam ke tak lagi pas ni), so sy bahagia sbb dpt masak makan malam utk si Epoi n kids wlupun kebanyakkannya yang mencekiknyer aku dan Epoi, hehhee...anak2 bukan gemar mkn nasi, klu gemar pun, Haziq mesti nak masak lemak cili api (yg letak cili api sebijik dua bijik tu, haruuuuu), Dhia plak gemar ikan, Abahnya, semua pun gemar, ngan mamanyer lagi dia gemarr...awwww.....

Tu sajer kali ni, jom layan pic bebudak ni sedas, pic Dhia pki bj skolah aku lom update lagi, nnt kita tgk sesama yer....ni current pic dorang...gedixxxxx!!!




5 comments:

tiHa79 said...

pertamanya,
anak pOmpOan kO sebijiKKKK muke kO...tp yg jantan tak plak cam epOii yek? hihihihi

keduanya,
anak2 aku baik kakak or adik, dua2 senanG giler banGun pagi n mandi teruS, mama n papa lak yg payah bangun pagi boleh? hihihihi

Mazni said...

Tiha, tu lah, ramai duk ckp anak aku photostate aku..tp tulah, aku pun confuse, Haziq tu ikut muka saper? Err..tp yang penting, dia nak aku ngan Epoi tau..hehhee...

Dhia hari ni ok dah boleh bangun tido n mandi, sbb aku ugut nk antar dia umah bbsitter klu dia tanak mandi, so far berkesan. hahahha...Alhamdulillah...

Ms Pearl said...

karang I cakap Haziq ikut muka macam Kak Hani - mak mazni and aunti tiha TEPERANJAT PULAK! hahahahahahahahahaha

p/s: anak aku sekolah petang pasal dapat mak pemalas mandikan anak waktu pagi.......kekekekek

Mazni said...

Hani, aku juga ingin if i had a choice, hehehhehe

tiHa79 said...

che maz...ayat ko 'tp yg penting..bla..bla..' tu aku xtahan...!!!hahahahhahaha...!!!