Thursday, July 12, 2012

Mari Membebel!

Assalamualaikum u olls..Ya Allah, ngerinya dengar tajuk I kan...I pun ala2 ngeri gituk nak membebel..tp lantak la..nak bebel gak ari ni..yang tak bestnya..bebel pasal keja...OME...ini ferkara termasuk dlm senarai yang I xmo citer kt blog..tp gerammss punya pasal..I redah kasi pecah...
 
Alkisah....ada dua tiga kes gak la nak citer..jgn tertido plak yer...tadi tgh syok2 layan keja, design kontrak, tetiba Bos message suh g meeting yang ktorang tak dipanggil pun sblm ni..since bos xleh g, aku g la..dlm hati, cuak gak. Apa benda yang nak ditanya pun tak tau, dah la meeting ngan Academician/Researcher power2 plak tu, maklumlah, orang dapat geran juta2...cuak la den...
 
Skali pegi tu kena sembur daa...and yang kelakar soalan plak ala2 tak berapa cerdik...jadi aku rasa mcm nak sound jer .."Well..it's not my fault if you're stupid"..tp xkan la I nak jadi stupid camtu kan..professional la bro..jadi I senyum..n jawab sehabis baik...oh ada satu part tu lagi best, dia tanya soklan tu ala2 follow up status application to program bwh my Unit ni which is 2 years ago!!! Aku masa tu tak dpt detect psl tu psl I'm not even in that Unit before. Bila aku balik check kt ofis, rupanya permohonan tu ala2 dah dua tahun lepas nyah!...aku macam nak ckp "HELLO!!!!Bijak nyer u ni...nak membebel benda dua tahun lepas apa kes??? In fact masa tu ko geran juta2 pun blm dapat, jadi apa motip ko nak timbulkan isu tu skang???" Boleh?? (sambil urut2 dada orang sebelah menahan sabar).

Pastu ada la sorang lagi ni plak, datang approach I personally...n ala2 memberi 'ceramah' kat I psl our program..betapa dia berjauh hati dengan our program, "I send email x pernah reply"...and cakap what we did for our candidates are not enough..."they are brilliant people, so you have to treat them as gifted people. Nnt I email nama buku tu psl how to treat gifted people etc, so that U boleh baca n nilai"...Aku senyum jer..aku ckp saya take note psl perkara ini and nnt saya sampaikan pada boss saya. Bagi aku orang mcm ni, adalah kurang bijak. Cakap mcm orang bijak, tapi tidak. Kalau betul you rasa nak betulkan sesuatu, talk to the right person. Meluah boleh, tapi biar kena tempatnya or orangnya.

Kalau nak bagi feedback, of course you are most welcome! Tp jgn ckp belakang sama2 sendiri, cakap kepada orang yang betul supaya tindakan dapat diambil. Itupun nak kena cakap ke, bukankah kamu itu orangnya bijak pandai? Dunia oh dunia!

Lagi satu citer tentang orang yang memandang tinggi kpd org yang mempunyai kelayakan akademik yang tinggi...ecehhh...ngeri dengar statement...aku ni bukan jenis orng yang menilai sijil2 mak nenek ko..aku paham ko susah payah blajar, haruslah kena dipandang tinggi sijil2 ko yang meriah bagai tu kan....tp prinsip aku...klu ada degree, master, PhD berkepuk2 pun, tapi sikap/attitude tidak menunjukkan darjat (kelas ko..darjat gitu) yang tinggi....jawapannya nan hado jugak lah...

Ni ala2 citer mcm, orang yang pandai cakap, x pandai wat keja. Tp ramai orang tertipu dengan orang-orang camni, hakikat he..kerjanya..ya ampun...sangatlah dia tidak bertanggungjawab terhadap kerjanya..tapi sebab dia hanyalah pandai bercakap, pandai mengiyakan kata2 bos 24 jam, maka dialah yang dipandang mulia. Lumrah dunia. Orang macam ni rezeki dia dalam kerja, sangat cerah. Cepat naik, dipuji melangit. Pendek kata, semua yang indah itu milik dia..ni aku kategorikan sebagai yang terindah hanyalah sementara sebab kalau rezeki tu panas, esok2 kena gak.

Tapi lantaklah itu semua, sebab bagi aku, rezeki itu datangnya dari Allah S.W.T, bukannya sebab ko pasang kipas, aircond etc. Kalau rezeki ko, rezeki ko lah. Klu bukan rezeki ko, dah masuk mulut pun leh kuar balik. Ingat tu yer Rogayah sekelian...
 
Lagi satu prinsip aku, seseorang itu akan dipandang mulia sekiranya mempunyai pakej2 berikut:
 
1. Ada kelayakan + good attitude = Sangat bagus
 
2. Xde kelayakan + good attitude + boleh buat kerja + creative thinker + inovative = totally a bonus for an organization.

Aku sangat pandang tinggi kepada orang2 yang xde kelayakan akademik menjulang, tapi punya semangat yang tinggi, tidak rasa rendah diri terhadap kekurangan diri, yakin diri boleh berjaya dan paling penting, berusaha utk menjadi yang lebih baik setiap hari, itulah sebenarnya orang yang cemerlang pada pandangan mata sepetku. Lain pada tu...kim salam!!

Jadi sebagai penutup ceramah bebas I hari ni, marilah kita berusaha ke arah kebaikan dan jangan biarkan perkara-perkara negatif menggangu diri kita. Anggaplah ianya sebagai kentut, busuk masa tu, pastu berlalu jua...marah masa tu, abis kat situ jer...jgn difikir, buat semak. Hidup perlu diteruskan. InsyaAllah..Allah itu maha adil! Amin...


2 comments:

Angah said...

kelasss ko nyahhh, tajuk lagu era pazira pun masuk ceramah..kann

apapun banyokkan bersabor ye...senyum seindah suria...

Mazni said...

tulah kak ina..gamaknya saya ni akan datang seswai jadi penceramah bebas kot...kuat beno membebel semenjak dua menjak nih...hehhe