Monday, November 14, 2011

Fenin lah...

Assalamualaikum buat sohabat2 semua...aku rindu bangat mau menulis di sini tetapi sejak lakiku mengguna tablet, aku malas nak cabut2 sim ke laptop bagak kesayangan ni...nak masuk fb pun ala2 layan thru android...(kununnnnnn.......)...nak menulis kt tablet tak puas rasanyer...maklumlah i kan tak berteknologi...perasan jer lebih....

Kalau ikutkan byk benda nak menceceh, maklumlah dah lama giler tak menulis heavy duty kat sini....tp satu2 lah...kang panjang sgt, boring lak...aku sendiri leh muntah darah bila nak proofread...(cewah, cam cikgu skolah plak rasa...)...

Maka arakian ketaksuban or kefeningan aku buat masa ni ialah sibuk mencari good quotation for :

1. Kitchen Cabinet
2. Built in wardrobe
3. Plaster ceiling
4. Fan n lighting
5. Electrical items
6. Furnitures
7. Painting
8. Grill

Mak nenek di atas tu adalah di antara list yg aku duk belek siang malam (tp bukan waktu keja tauu..time keja pun time rehat...i budak baik kannnn..).  So citer psl quotation ari tu, aku jumpe la satu consultant ni, so klu nak buat KC, wardrobe satu umah, plaster ceiling sume dlm dekat 20k lah.  Boleh tahan rega...

Pastu satu hari tu aku cuti, aku jalan2 kat Shah Alam nak makan ayam penyet kt Sec. 7, selang sebuah dari kedai tu, ada kedai Kabinet Dapur (Welco).  So aku cuba la usha adik kt situ, tp since ktorang takde exact ukuran, susah dia nak quote.  Kt situ bagus gak, dpt ukuran terus masuk pc dia terus tunjuk, moden gak lah...so bila aku citer spec aku lebih kurang, price yang dia bagi agak reasonable, so mula igt nak amik dia lah.. bila aku check kt internet pun, ramai agak puas ati dengan company ni sbb branch dia mmg merata....in terms of material pun mcm2 n aku sukalah....

Pastu weekend ari tu kononnya nak g check rega electrical items...n langsir sekali...xde lah ahkak ke Macy ke segala, kak jah gi ke Nagoya Shah Alam jer...so sebelum naik tingkat atas tu, kt lobby tu ala2 ada pameran utk renovation etc lah...sekali tu mata aku tnampak lah satu2 company yg wat kitchen kabinet n wardrobe...aku tgk material yg dia tunjuk tu mmg aku suke, ala2 apa tah namanya, tp blakang dia 3D, high glass 3D ke gitulah...so ala2 nampak moden, warna merah lak tu, mmg aku geram.

So aku pun merisik2 kabar...best gak offer kt situ, aku tanyer reno utk satu umah utk KC and wardrobe utk 3 bilik amik berapa, dia kata maksimum pun 12K.  Tu pun dpt free sink (dua), paip air, tpt letak pinggan 2 set, kitchen hobs and kitchen hoods jenama Effegi.  Aku cam tak penah dgr, tp katanya tu produk bagus gak, Microwave oven jenama Pacific dia leh bagi dlm price RM1600, katanye kt luar tak dpt camtu.  Kt situ harga murah sbb tu utk promosi, so klu minat, leh lock price.  Esok dah dpt kunci depa g ukur n tolak balik apa yang kita depo tu.  So far aku cam suke gak company ni, sbb in terms of material, dia bagi yg best eg utk KC aku pilih high gloss 3D material (betul ke aku tulis ni? tp part 3D tu aku mmg igt betul, heheh), utk table top pakai solid surface.  Pastu utk tarik wayar utk kitchen hud tu dia tolong free jer.  Klu company lain nak dalam RM250.00.  So pakej 12K tadi aku rs berbaloi cuma nnt nak survey skali lagi ngan Welco kot dpt OK ke tak.  Sbb company yg aku dah deposit ni nama dia Perfect Living Home Kitchen, aku browse kt dlm internet nmpak takde website or apa2 testimoni, tu cuak sket, tp aku cuba bsikap positif lah....utk Microwave Oven dia leh offer jenama Pacific dlm RM1600, katanye kt luar x dpt price tu, so aku nak check lagi.

Weekend ni ktoarng nak gi Puchong utk lighting. Pastu aku nak usha langsir sket sbb kat Nagoya ari tu aku rasa mahal n xde sale.  So far bila aku kira2....nak dlm 30K jugak which is beyond our budget.  Utk electrical items aku rasa price OK sbb byk item leh dpt dlm RM6K++.  Sofa, dining, grill n katil lom ada price. Tp klu dpt 30K sedap sket lah, now bajet aku dlm 25K jer...kena wat priority list la pasni...hmm...

Oh ya, sblm i tidoq, skang ni aku tgh tunggu dpt kunci jer, last payment kena byr before 5.12.2011.  So klu byr sebelum tempoh tu leh start lah reno n katanye amik masa dlm tempoh 3 minggu max.  Aku harap sgt dpt pindah bulan 12, time tu anak pun cuti skolah n aku dah reserve cuti sket utk packing....

Aku doa2 sgt dpt harga lagi rendah, tp kualiti OK dan tak terbeban dengan semua ni....tu saje kali ni, lenkali citer lagi....cuma aku ala2 cuak sket sbb bila tgk review owner yg dah masuk kat facebook, cam ada slack sket, ada yg janji dpt barang lain, skali bg barang lain...hmm....semoga yang baik2 saja blaku, karang hilang keghairahan aku....oh lagi satu yang wat aku ralat, ceiling height klu ikut showroom 10 kaki tp now 9.3 kaki, nnt klu wat plaster ceiling psg lampu segala, kang nampak rendah plak....ish, mintak jauh...so nite2 dulu...jumpe lagi lenkali...now dah 1.55am.  Esok aku tak keja, jaga anak sbb bbsitter ada hal.

Next entry aku citer pengalaman ke Yogja (23-25 Okt) ari tu.  N my new office punye environment.....



8 comments:

Angah said...

waduh...mau mengadun rumah ya...
aye ni serius tak penah pikir pun pasai nak make-up rumah, bantai duduk je apa yg ada...

Mazni said...

bagus le Kak Ina, konsep redhooo gitu...sy ni kan jenis cemas 24jam...hehehe..

Unknown said...

Maaf mencelah...
Cuma nk tny, guna effegi hood & hob ok tk??? Sy p survey, ada 1 kedai tu promote effegi hood, hob, sink, paip & oven dlm RM3100. Cm berkenan, tp nk survey dlu sbb tk biasa dgr brand tu...

Unknown said...

Maaf mencelah...
Cuma nk tny, guna effegi hood & hob ok tk??? Sy p survey, ada 1 kedai tu promote effegi hood, hob, sink, paip & oven dlm RM3100. Cm berkenan, tp nk survey dlu sbb tk biasa dgr brand tu...

Mazni said...

Salam Safi,

I x amik company tu sbb byk tipu....Effegi tu according to my friend, suction power tak kuat yg hood ke hob tu..so tak recommend. I amik jenama Leben recommended by Welco, produk Jerman yang lebih kurang sama standard ngan Rubine semua...

Effegi I pun tak biasa dear.

ashjemaritirus said...

Mcmane dengan Leben? Ok x? Sy plan nk beli Leben hood and oven tp cari review xjumpe la..

ashjemaritirus said...

Ok x guna Leben tu? Sy br plan nk beli hood and oven. Cari review xjumpe..

ashjemaritirus said...

Mcmane dengan Leben? Ok x? Sy plan nk beli Leben hood and oven tp cari review xjumpe la..