Wednesday, November 30, 2011

Dua Majlis Serentak! Aku Capek!!

Assalamualaikum u olls...lama tak ketemuk di sinik..aku capek banget...dan kangen bangett mau menulis di sinih...(waduh kok lain slangnya..)

Ok nak citer panjang takut tak sempat, nnt byk bebel korang tido lak..aku coti start rabu lepas..erm..23 smpi la 28 ari tu...reason? Satu sbb adik laki aku nikah malam tu n esoknyer kenduri, n Sabtu tu ada dua majlis serentak, satu menyambut menantu, satu tunang adik aku sorang lagi..

Penat kenapa? Sbb aku n kakak sulung merangkap orang yang mengadun hantaran segala.  Ari tu dah sopping kt Nilai ngan mek (mak) aku n Kak Tie (kakak sulung), so barang2 tu dah selamat dibawa balik dan memerlukan sentuhan akhir...kelas ko nyah...veranganss la pandai gubah kan, pdhal haremm....aku jelepuk2kan jer ngan kakak aku..oh kaler tema adalah purple gelap bangat n silver, i loiike the color very much.  Konon verangans nak cari baju kaler tu, pastu tak sempat, so aku pakai baju ofis jer, kelabu ke kelabu lah, acik jenis selamber jer, ada baru pakai, takde baru duk diam...kannnnn...

So far semua bjalan lancar, kecuali agak runsing sbb musim ujan giler2 kt kg....nasib di hari kenduri dua2 majlis tak hujan.  Overall, aku puas hati ms menyambut menantu n tunang, rasanyer lauk dihidang pun mmg memenuhi citarasa which is:

1. Kari kambing dengan isi kelapa muda
2. Ayam masam merah
3. Ikan kerisi goreng
4. Sayur campur
5. Ulam2 plus jering muda
6. Sambal belacan
7. Budu.

Mostly yang datang, makan bertambah2..sebagai tuan rumah, kami puas hati dengan apa yang dijamu...moral of d story, bila buat kenduri sila pastikan jamuan yang dihidangkan adalah jamuan yang selayaknyer utk dihidang, bukan cincai bancai, sian kt tetamu okeh...yang aku pergi sebelum tu, lauk pauk sgt menyedihkan, kekadang terpikir, dia ni nak buat kenduri ke tak? Bukan kuantiti lauk jadi ukuran, tapi kata orang, masak tu biarlah berasa, orang balik pun puas hati..tul dak....igt tu kawan2 yer....ada yang hidang daging, ayam takde, bukan sume orang mkn daging dik non oi, sudahnyer makan kuah jer ler...siannn...tak baik kann.....

Nak citer byk, pic ada kt laptop kt umah, so tak syok, so aku masuk pic mana ada dulu....Oh ye..lagi satu adik aku yang umo 20 tu ha dah btunang (renyam amattt,, blajar menjahit pun tak abis...renyam nak btunang, dah berbuih aku nasihat, bcinta la reramai sket, leh wat pilihan.  Ini cinta mahut konon...puiiii...hehehehe...teremo plak, apapun harapnyer sume ok lah)...mukaddimah panjang, pdhal nak citer pasal mekap adik btunang.  Orang skang grand, btunang pun ala2 nak kawin, aku dulu ha, tempek langsir jer, ko mampu???? Dah la baju kaler peach, cadar kaler peach, langsir kaler peach, dah cam sesumpah aku tgk aku masa tu..hahahahaha.....mekap pun sdiri, jenuh nak meshading idung yg penyek ni, last2 bila tgk pic balik, berbelak jer shading tak jadi tu, rasa nak bguling pun ada bila tgk pic lama...oh patah balik psl mekap tadi, adik aku nih, maklumlah muda kan, apa pun sume harap mak aku, mana lah larat orang tua tu nak pikir semua, so mekap si Izan ni pun tak terbook.  Bila tanyer orang yang psg tpt duk btunang tu, katanye dia mekap dah full, so mmg x dapek nak nolong. 

Last2 aku yang disuruhnyer, aku apa benda brg mekap pun tak bawak melainkan 2 way cake, blusher, eye liner n lipstick.  Mascara ke, foudation ke, pengetip bulu mata ke, suma harammm....dan yang paling best, aku bukan pandai mekap punnnnnnnnnnn....klu takat mekap sdiri leh la, nak pulak aku ni jenis natural kaler jer minat, n bila nak match mekap aku ngan Izan, x seswai sbb kaler kulit dia gelap dari aku (kuiuiui, dlm adik badik aku yang pompuan dia yang paling gelap)..hehehehe...so bila nak mekap, cam tak mekap pun ada adik aku ni, nasib ko la dik oii...aku plak Epoi balik lmbt, so nak ke sana ke sinun takde orang nak ngadun, klu tak leh aku kuar beli apa yg patut...Pastu si Izan ni plak kalut bangat nak pakai bulu mata palsu, aku ckp takpe lah takde skang, esok nikah pakai la, punnnn x dgr, asik wat muka stress, last2 suh la abang iparnyer merangkap adik ipar aku g cari kt kedai, ader ler...konon suke ni...tup2 gam dia kering plak...aku ckp mmg tade rezeki ko la Jan oiiii...redhoooo jer lah...so hayatilah pic sekeping dua ni....nnt aku upload lagi...





Ni adik laki bongsu aku, merangkap anak ke 5 dari 8 beradik.  Doa aku semoga dia menjadi suami yang baik, berubah ke arah kebaikan dan didoakan yang terbaik saje utknyer...




Nama pun orang kg, adik aku pun bukannyer ada2...so Enchanteur jer lah..hihihi...belanjer ikut kemampuan hokey....


 Ni asalnyer bekas cincin kawin aku dulu, recycle dgn tambahan bunga tulip kt dlm bekas bunga rampai tu, pastu ktorang tambah bunga purple pekat, silver n putih kt bawah, alas daun sirih wat sirih junjung, blasah jer la yer, bajet ciput hamattt...

Ceklat pun koko jelly jer, hihihikkk....bajettt...

 kain ni adik aku yg no 6 g beli, hangin jer kaler ini dibelinyer, langsung tak match tema...tp boleh lahh...

Aku tak bkenan beg ni, mcm orang tua, tp mak aku asik btempek kt situ, beli jerlah, aku suke yang kaler kuning gold fancy, br nmpk cam orang muda, masa beli ni aku sentap jap ngan mak aku...mahal la jugak utk kategori hantaran orang kg, dah la design cam orang tue...hmm..pasrahh..

Luv this, takyah wat pulut semangat, tiang tu RM19.90 jer kat Nilai, berbaloii.



Duit hantaran dlm album..hahhaa...aku gelak jahat tak, aku ckp naper tak suh Epoi wat check jer, kan selamat...redho jer lah, kita kan jauh nak check itu ini, sian mak aku, tensi tauu...asik kena komplen..

Overal, kecuali kek n ape tah lagi satu...

Ni pic adik aku yang btunang tu plak...gila natural muka cam tak mekap kan??? Aku nak sedapkan ati aku ckp, takpe Jan, esok ko nikah mesti bseri sbb time tunang mekap ko tak nampak...lgpun nasib badan lerl, I jadi bidan terjun, dah la i jenis kale2 natural, pasrah je lah...tudung kt dlm pun cilok tudung aku, jenuh!!!




6 comments:

A m m i said...

yes i like konsep "belanja ikut kemampuan" itu nyiah. aku buat gitu gak dulu .. aku pedulik hapa time makcik2 aku sound kat aku. duit hantaran ciputlah... tak sesuai ngan education akulah..bukan dorang pun yg hulur duit. oohhh tiba2 aku emo plak bila kenangkan zaman2 kawen 7 thn lepas.

Angah said...

Lorh...maz tak tahu pulak ko berkenduri kendara di kampung halaman...tak kabor pung....

satu aye nak puji, ko memang sapu bersih semua kerja kan? good job bebeh!

Mazni said...

Sheila: harus nyah...ktorg bkn org senang....adik aku pun keja kg.....so buat apa yg ada. Yg penting akadnye selesai..org nk kata apa, depa punyer suke...

Kak Ina: sy mmg x jemput sape, kalut sgt..lgpun belah pantai timur xde wat kenduri besor belah lelaki, hehehhe (tp bkn alasan utk x jmput org lah)...sy kalut sbnrnye kak ina, byk benda dlm satu masa...insya Allah adik yg tunang kawin nnt sy jemput yer...minta maaf byk2....

tiHa79 said...

mekap adik ko natural nyah...i like..xmcm aku dulu..dah le pakai baju merah menyala...bibir pOn tebal merah dah rupa kena gigit tebuan...hahahha...!!!

Ms Pearl said...

heheehhehehhh apa apa pun PURPLE WARNA TREND 2011!!!!!!! - i love purple!

p/s: belanja ikut kemampuan.....insyallah berkat...selamat.....................

Mazni said...

hahaha...teha: sengat tebuan??? x tahan...(jap.aku tgh imagine ni)..

Hani : yup, aku suke bangat, aku skang mls nak pikir orang, ada buat, xde duk diam. tu jer...jgn sesakkan kepala meng'ada'kan yang tiada...tul dak nyah..;o)