Monday, September 26, 2011

Citer Time Kawin

Hehehehhee, mentang2 la Memey n Norman kasin hari ni, acik pun nak tumpang sekaki. Tetiba tingat time aku kawin dulu. Banyak no drama swasta time tu, bila dikenang alahai.....tp time kena dulu mendidih gak la.

Drama pertama bmula dgn Mak Andam acik.  Jaman tu acik free hair, so ingat kawin pun nk free hair lah. Niatnya pas kawin br nak btudung. Tup2 sehari ke dua hari sblm kawin gitulah Mak Andam sebenar call n inform psl tudung.  Dia suh aku pakai tudung ari kawin tu, klu x dia xnak bg aku sewakan set pelamin semua yg aku dah tempah ngn dia.  Kelassss ko Maria!  Acik time tu dah buntu, so ala2 keredhaan dlm sendu gitu.  Apa nak buat, dah tdesak katakan. Rupa2nya Mak Andam acik tu Ustazah.  Selama ni acik deal ngn asst dia ropenyer. Dah tu dia jugak la tang photographernya (laki dia). Kot la profesional.  Nan hadooo!!  Sbb tu aku maleh nak nengok gambar kawin.  Sakit ati!  Tp tulah, maybe sbb kita dah niat kan, elok je pas akad nikah, acik terus bertudung time bsanding smpi la skang...tp btudung tu bukan ukuran kita ahli syurga ye adik2....btudung is btudung, amal is amal, jd jgn la wat judgement asal pakai tudung jer kita ahli syorga...no no no no ya! Atau asal tak pakai tudung jer cam tak sopan.  Akak bosan nak layan statement sendu begitu...

Drama kedua pasal tok kadi.  Aku patutnya nikah malam tu bsamaan 18.11.2005.  Malam tu aku mekap sendiri je, Mak Andam esok time bsanding je, so gambar pun sendu lagi.  Time ni acik pakai selendang jork, ala2 jambul rogayah gituk...lalu bila dah siap, akak pun blari2 cipan nak ke semejid.  Dgn kembang2 hidung, almaklumlah, nak jadi bini orang. Aww..gatai uuu....Masa nak turun tangga tu, orang kat depan duk ckp Pak Kadi tak ada, aku dlm hati ala2 geram lah kan..kot ya nak wat lawak pun, biar bertempat lah..
So sesampainya ke semejid, rupa-rupanya apa yang diperkatakan tu, mmg bona2 terjadi.  Alasannya, Pak Kadi salah letak date, so malam tu dia gi sunatkan anak dia kat Klinik kat Paka.  Nak nambahkan lagi sodap eh, dia tak bawak hp lak tu...Masa tu aku tengok Epoi ala2 nak jadi Hak Hogeng dah....basi tau baju nikah ktorang...benci tauuuu...

Last2 balik umah dlm keadaan tak sah lg jadi laki bini.  Aku plak masa siang tu dah tanya ayah aku psl Tok Kadi, katanya tau la dia igtkan, dia dah ckp kt Tok Kadi tu, tup2...nan hado lagi sekali..
Eh citer blm abis lagi...tambah lagi...makan tatappp makan kan even nikah tak jadi, so tgh2 makan kat umah tu, ktornag jamu nasik.  Eh tetiba plak black out, boleh?????? Aku masa tu dah cam takde mood nak kawin.  Nak makan pun takde mood.  Plak tu cam trasa Tuhan bagi hint kat aku jgn kawin ker? Kakak aku pun ala2 bagi pendapat yang sama...tapi aku syoh2kan semua tu...

Alhamdulillah, esoknyer selamatlah jugak ahkak dinikahkan.  Yang bestnya Tok Kadi tak tanya banyak, terus akad.  Maunyer nak tanye, Epoi nengok dia cam nak makan.  Byk kali Tok Kadi tu mintak maaf ngan ayah aku.  Masa kejadian, aku sgt marah.  Tp bila kenang skang, hahahahha...gelak besar aku...aku still tingat aku duk jinjit kasut tomit nk ke semejid tu, bukan main girang gumbira lagi, tup2 tak jadiiiii...i maluuuuuuu...rs nak jadi burung unta masuk muka dlm tanah jer time tu...
Eh citer lom habis lagi, jgn nguap dulu...panjang drama I ni, so esoknya majlis bersanding lah.  Dan2 tu plak driver bas belah Epoi ni nak balik awal, kul 11 dah nak balik, lauk kenduri pun blm siap.  Menggagau la acik2 kt kg I tu...last2 dpt la jugak...Masa tu Epoi pun dah siap tukar baju padahal bsanding after Zohor...aku call Mak Andam nak suh datang cpt, tak dapat lah plakk...masa tu aku panik giler...last2 aku dah tawakal, mekap sendiri, baru je aku sapu foundation, mak andam sampai.  Muka aku masa tu nasib tak berbelang, klu tak mau aku mengaum dah.  Tp sbb acik pengantin, acik redha dlam imannnn....Last2 dlm masa tak smpi setengah jam, mekap dah siap sbb pengantin laki dah lama tcegat tgh panas.  Sian laki aku, muka dia pun takde bedak takde apa, elok berkilat jer, sian dia...dlm kalut2 tu Mak Andam tu lupa nak shadingkan idung pelepah i ni, nasib i sempat igtkan dia, geram tau...igtkan episod dah berakhir, bila part bergambar, acik la nak menyerongin senyum kan.  Sekali tak boleh ko...Mak Andam kata senyum jgn nmpk gigi, nnt klu nmpk gigi cam kita tlalu happy, so tak elok tauuu...akak pasrahhhh!!!!!!

Begitulah drama swasta time sy kawin pd 19.11.2005 di Terengganu.  Nnt next entry kita citer psl kawin kt Perak plak yer, siap ngan pic I bagi...nntkan pakej berganteeee (ganda) dari acik di waktu yang lain yer...caucincauuu....




6 comments:

tiHa79 said...

patOtla bila aku nak nengOk gambO kawin kO kat terengganu kO taK bagi...hahahahhahaha...!!!!

Angah said...

hahahaha...seronok aye baca kenanga wedding ko ni maz...tak sangka plak banyak dram ek...tap ar...sekarang dah berbahagia dah pun...

Ms Pearl said...

alhamdulillah dah anak dua dah pun hehehehehheheh

momyluna said...

sengeh manjang aku bc entry ko yg ni mas.
ape pon, kenangan jaman kawen tu mahal reganya mas oi..
p/s:tetiba ku pon tingat jugak time aku jadik burung unta dolu2..heee

Mazni said...

hahhahha..aku pun gelak baca komen korang...

As : Aku masih tingat kenangan burung unta ko, rs nak bgolek gelak time masuk bilik tgk ko dulu..hahahahaa...

Kak Ina :Itulah, drama berbabak saya, ngenang skang nk gelak pun ada, doakan semoga bpanjangan yer...

Hani: Alhamdulillah, I want another 2, doakan yer..

Mazni said...

patut la rs ada kurang, ttinggal cik teha rupanya, eh, aku tak tunjuk ke gambo kawin kt ko, adalah....cik bedah jgn pitenah acik tauuu...