Wednesday, July 6, 2011

Syoknya Langkawi!

Arakian, Jumaat - Ahad yang lepas sy telah berkunjung ke Langkawi kerna mengikuti Seminar Pengurusan Akademik Institusi Pengajian Tinggi 2011 anjuran USM.

The seminar was so meaningful and I luv it so much.  Initially, I thought it will be boring as normal seminar, but thank God, the seminar was awesome, the speakers were awesome, the secretariat were awesome...everything were good.

Sebelum citer lebih psl seminar ni, meh kita citer pasal travelling aku dulu...ktorang punye flight kul 1020, so smpi sana dlm kul 1120 gitu...igtkan nak amik taxi jalan2 dulu sbb nak check in lom time lagi...tup2 kat airport tu humang aiii....orang keta sewa duk panggil riuh yang amat...so Epoi g ler usha jap sementara aku tunggu nak amik beg....skali tu Epoi kata sewa keta RM170 from masa tu smpi ler kul 430 petang Ahad. Keta plak Nissan Latio, giler murah tu nyah...terus plan mak ke laut...sewa keta, cari lunch, pusing2 dulu...baru check in....kat sana, ktorang stay kat tempat function tu which is Bayview hotel, kat pekan kuah, ni aku book sekali ngan flight...

Malam start ngan dinner and opening from USM punyer VC.  Aku suka dengan speech dia, very inspiring.  Door gift pun ala2 cun gitu, kotak nmpk lawa giler, dalam dia sume brg2 trademark Langkawi..nak tengok??

So pastu bermula la aktiviti seminar menyeminar, giler padat, speaker pun ramai, tp nasib la speaker mmg stok2 heaven nya...sgt besttt! smpi tak reti nak citer kat sini..tp klu citer pun mesti korang boring kan? Jom kita citer yang best jer...Sabtu tu function abis kul 4.30 petang and malam pun free. Maka bermula lah aktiviti membeli belah smpi lupa diri...aku g shopping kat pekan kuah tu je...kat Kedai Haji Ismail, price kat Pekan Kuah is much cheaper compared to tempat2 lain yang aku usha...ktorang beli coklat giler2 baban (laki mak mmg hantu nyah)..pastu aku beli perfume, beli beg utk isi coklat....itu jer la kot aktiviti shopping, dan oh ye, aku beli sehelai kain pasang....byk2 tempat, kat Langkawi gak aku renyam...So malamnya ktorang dinner kat area Pantai Chenang, nama kedai tu Aki Seafood...mulanya aku igt takde orang sgt, rupanya kami antara yang terawal...kedai makan mmg happening la kat sini, nak cari makan sgt senang...

So berbalik pada kedai Aki tadi, ktorang order ikan jenahak masak 3 rasa, 2 ekor ketam masak cili, tomyam campur dua orang makan, kailan ikan masin dua orang makan, telur dadar tiga orang makan, nasi putih 4, nasi goreng kampung 1, air utk 5 orang (kebetulan ada adik ofis aku pun pegi, since ktorg sewa keta, ajak dia follow sekali)...semua total di atas ialah RM100.20.  Aku consider tu murah gilerrr!!!  Jom layan menu ktorang...dah la sedap giler, mmg heaven nyahhh! (ps : Sejak semalam aku cuba upload gambaq, tp giler berzaman, so layan without pic je la yer) 

Pastu esoknya function abis tengahari, since flight ktorang kul 5.35 ptg, so gi cari makan dulu (mls nk lunch kt hotel even provided sbb padat sgt ngan peserta2 seminar)....so singgah la satu kedai ni....lauk dia maveles lah...tgk la lauk ktorang kat bawah ni....semuanya RM25.00 je nyah!..Laki aku makan cam orang melantak, aku pun sama, si Yan standard2 laki control cun, anak aku makan nasi ngan lauk ayam masak itam, air semua, cam tu jer reganya, ya ampun!! I lloikke Langkawi, dah la sedap2 semuanya...

Perut dah kenyang, harus lah tuju cari minyak gamat plak kan...kat situ aku borong ala kadar jer sbb beg dah tak muat....Abis kt situ, ktorang ke Underwater World...biasa la cam gi Aquaria, tp rega murah la sket, ye la...binatangnyer pun tak semeriah Aquaria...overall...aku sangat puas ati ngan trip  ni, rasa cam nak repeat order jer...hehhehehhe, InsyaAllah, ada rezeki nak gi lagi, lepak lama2 sket...

Oh kat Underworld tu, ktorg buat keychain yang amik gambar kita tu, size tecit jer RM25.00, ce tengok, comel tak??

Btw, before I pen off, nak citer sket jokes yang telah dikongsi oleh Prof. Dr. Aziz from USM merangkap Pengarah, Kampus Kejuruteraan USM.  These are a few jokes before he started his speech.  Joke dia ni cam karangan dlm BI, since takde dlm slide aku, so aku tulis apa yang aku dpt catch up jer lah, in BM.

Joke 1:

Seorang photographer naik bas sambil bawa sekeping gambar anaknye yg nak ke kolej.  Tiba2 gambar tu terjatuh di tepi kaki sorang pompuan.  Lalu dia pun kata:

Photographer : Excuse me miss, can you lift up your saree, I want to take photograph.

And the rest is history.......

Joke 2:

Pastu mamat ni pun kena bantai giler2 n tersadai la dia kat hospital...sampainya dia kat hospital...dia tgk ada sorang mamat ni lagi teruk cederanya, dia pun tanyalah, apa dah jadi....

Mamat tu kata, dia baru kt tempat kerja tu, satu hari, dia kerja punya kerja smpi dah larut malam n the last bus pun dah takde...so dia walk away kat kawasan2 situ n mintak tumpang utk tidur..

Rumah 1 :

Pemuda : Excuse me sir, can I stay a night here?

Sir : I have 2 daughters, sorry, u cant stay here.

Rumah 2:

Pemuda : Excuse me sir, can I stay a night here?

Sir : I've grown up daughters, sorry, u cant stay here.

Sampai la ke rumah ketiga, pemuda ni konon2 nak tukar approach, lalu berkata:

Pemuda : Do you have a daughter sir?

Sir : Why?

Pemuda : Coz I want to stay a night here...

AND THE REST IS HISTORY

Joke 3:

Seorang businessman went for a business trip.  He wanted to sms her wife and typed "I WISH YOU WERE HERE"...

Only then, he realized that he has wrongly typed "I WISH YOU WERE HER"...

AND THE REST IS HISTORY....

Moral of the story : Everytime you nak bercakap or bercerita, make sure u choose the correct words.  It doesnt matter what the speakers understand...what the audience understand is matter..

Last sekali...cite pasal kejayaan...

Ada satu pasangan ni yang live happily after 25 years of marriage...so satu hari ni ada la wartawan dtg nak interview..

Wartawan : Apa rahsia you yang membuatkan ur marriage berkekalan?

Suami : We went to Simla for honeymoon.  Kat sana kami naik kuda, berasingan, mine is quite pretty, but my wife punye quite crazy..After sometimes, kuda tu jatuhkan my wife....Then my wife kata, This is ur first time....dia naik lagi...sekali lagi kuda tu jatuhkan dia....then dia cakap....This is the second time....kali ketiga, sekali lagi kuda tu jatuhkan my wife, kali ni my wife amik pistol kt dlm purse dia n tembak kuda tu smpi mati.

I was shocked and I asked her, are u crazy? kenapa u saiko sgt tembak kuda tu, he's innocent!  Then my wife answered, That is ur first time...and that's it...we live happyly ever after after that....

hahahaha..giler kelakar arrrr..lastly, the seminar was awesome...pendekatan USM sebagai APEX university is totally different with my workplace.  Administrators are at the same level with academicians, peluang kenaikan pangkat tanpa perlu tunggu orng kena santau ke, meninggal ke apa ke and the best thing is Administrator is not the 2nd class citizen kat sana....apapun, ayat nak sedapkan hati, bersyukurlah ko ada keja gayah oiii...but perhaps....satu hari nnt mindset academicians kat tpt aku ni, akan berubah! aminnnn....



1 comment:

Angah said...

bestnye seminar sampai ke langkawai....kitaorang kat sastera ni nak gi Melaka pon ada staf akademik bising. menyampah!