Monday, July 18, 2011

Mee Udang Kuala Sepetang

Hai bertemu lagi kita cik Kiah...kali ni mak nak citer pasal Mee Udang Kuala Sepetang, sbb baru makan last Saturday (balik kg mertua)....

Mungkin bagi yang dah biasa makan mee udang, rasa agak basi sikit entry ni, tp...lantok ler...saje keme nak citer, bak kata omputih, sharing is caring?? Kebetulannya weekend lepas ktorang balik Perak, sambil jenguk mertua, jenguk sekali sedara Epoi yg kena kencing manis, sian dia...dasyat betul penangan kencing manis ni yer..asalnya mata dia dah jadi tak nampak, now kaki dia plak dah kena potong...nasib le ada laki yang setia menunggu, memang penyayang dan penyabar laki dia, moga2 aku pun dikurniakan yang sama kalau2 diuji sebegitu esok lusa....

Eh! ala2 topik sedih plak...actually saje iklan sket utk menginsafkan diri...ktorang btolak ke Perak dalam kul 9.30 pagi, so tghari smpi sana.  Sampai lepak2 makan tghari, then kuar ronda2, pastu ke Hospital Taiping nengok sedara sakit.  Tup2 hari dah petang, tingin rasa nak makan Mee Udang Kuala Sepetang....actually dulu aku penah pegi, makan kat tepi padang bola, tp rasanya...minta maaf yer...mmg ya ampunnnnnnn....kuahnya bak kata orang utara...cayaqqqq.....aku pun heran, ate...ape yg org kata sedapnye???  Sejak tu, rasa serik sket nak pegi...tp  masa tu jer lah...

So kali ni, masa kami nyebut kt laki sedara Epoi tadi (Abang Li nama dia, baya2 ayah aku dah pun)...dia kata nak yg sedap, cari kedai Mak Jah yang ada perahu separuh kat depan dia..ooh..ktorang pun apa lagi, mencarik arrr (klu korang ke sini, mmg byk kedai jual mee udang, so antara sedap ngan idok jer lerrrr)...

Cari punya cari, jumpa la...so orderlah Mee Udang utk ktorang and Mee Goreng Udang utk Haziq.  Rega Mee Udang biasa RM7.  Special RM11.  Aku tanya apa beza special ngan idak? Katanya size udang lagi besar klu special.  Lagi satu aku tanya dia, dorang pakai udang apa? Katanya udang laut, ok lah, jgn udang kolam sbb udang kolam tak sedap dan keras rasanya (kata Abang Li)...

So order lah, kejap jer dah smpi....sekali rasa, perghhh!!! terbaik wookkkk...dengan kuah yang pekat, udang segar, mmg terasa giler lah, air pun sedap...bila aku ckp sedap giler, mak mertua aku cakap "dah la sedap, giler plak tu yer?"....aku sengih jer la....Lagi satu kat sini takde lalat cam masa aku g kedai lagi satu ari tu....meh tgk camne rupa mee udang ni yer..



Memandangkan aku pun dah tak sabar nak terkam masa tu, ini jer la yg sempat aku snap.  Gambar Mee Goreng Udang pun dah ilang kena delete ngan Haziq, tp mee goreng dia pun terbaik wookkk....

Yang syoknya, Mak Jah Mee Udang now dah ada branch kat KL, kat Wangsa Walk, flyers dia aku ttinggal dalam keta plak, nnt aku updatekan alamat dia just in case ada sapa2 nak pegi.  Dulu kawan aku sorang ada mengidam nak makan Mee Udang ni, smpi ada la terplan nk g sana balik ari bsama konco2, nasib tak jadi, keja giler nyahhhh...now dah ada branch apa lagi, TERJAH arr.....tapi aku rasa harga dia takkan sama la....kat sana yang special punya udang dalam 9-10 ekor besar2, aku rasa kat KL tak dapat sama harga kot, apapun, kita torai dulu....
Cau cin cau...nite2....

2 comments:

Angah said...

mee udang mak jah ni dah 2 kali aye try. masa first try memang terbaekkkk tapi kali kedua aye pegi time cuti raya cina, so dia tak de stok udang segor huhuhuhu...len kali kalo nak pergi jgn pergi time perayaan..

Mazni said...

Iyer kak ina, tq for the tips. Harapnya kat KL pun sama kualiti ler nnt...raye taun ni balik mana? sy ke Perak..