Friday, April 27, 2012

Meh buat roti keramat...

Keramatnya tajuk saya...hehehe....aku tak tau korang familiar tak dengan Roti Keramat nih...tp mek aku biasa buat masa kecik2...n jual buat meniaga...sangat laris di pasaran, sbb mek aku punya memang gebu gituss....

So ari tu aku tingin sangat nak makan, tanyer la mek resipi dia....first time aku try, rasanyer kering gitu, rupanya sebab aku adun keras...

Mek aku kata elok adun lembik2, nanti lembut jadinya, adunan tu mestilah agak2 keras sket daripada buat cekodok....ni resipi dari mek aku...aku buat ari tu agak banyak tuk 4 orang makan, jadi boleh buat 3 kali goreng...oh ya...anak2 sangat suke makan roti ni...esp. bila wat air teh susu ke apa ke, wat cicah...cicah gulai kawah pun sedap...

Jom share resipi mek aku utk adunan 500gm.

Bahan2:

500 gm Tepung gandum
1/2 cawan gula 
1 sdk mauripan
1/2 sdk soda bikarbonat
1/2 sdk baking powder
1 sudu marjerin
secubit garam
1 1/4 mug air (bergantung pada saiz mug dan kelembutan doh)

Cara:

1. Masukkan gula, mauripan, soda bikarbonat dan baking powder dalam air.  Kacau rata.
2. Dalam mangkuk lain, gaulkan marjerin dengan tepung gandum dan garam.
3. Masukkan campuran air (gula, mauripan etc tadi) dalam tepung dan adun hingga jadi doh.  Pastikan doh lembik utk output yang lembut nanti.
4. Sapu minyak dekat dulang.  Bulatkan kecik2 doh (ikut suka hati) dan letakkan atas dulang.  Biar setengah jam klu nak makan cepat.  Atau boleh biar doh lama sikit klu nak goreng lambat.

Cara goreng: Guna minyak yang banyak.  Simbah2kan minyak ke atas roti. Roti akan menggelembung.  Balikkan.  Api perlahan.  Angkat bila kaler keperangan.

Sedap makan panas2 cicah air woooo.....garing dan lembut bersatu..aumm...pada yang tak biasa tgk Roti Keramat ni, rupa dia cenggini la...ehsan Google....lebih kurang cakoi tp cakoi agak kosong kt dalam...aku lagi suke Roti Keramat.  Selamat mencuba!





4 comments:

Angah said...

humangaih....rajin ko masak Maz, nampak sodap...kume panggey kuih ni kuih cakui...

Anonymous said...

Bestnyer roti jeramat

Unknown said...

Best nya.... nak try buat... mohon guna resepi ya... lama dah x makan... kat penang, cakoi banyak... roti keramat mmg x de orang jual... nak makan apa2 yg ada kat ganu, mmg kena buat sendiri.... cakoi x manis... roti keramat manis2 dan gebu... kalau balik ganu, mmg beli kuih ni.....

Mazni said...

Sila2...moga perkongsian memberi manfaat...hehehe