Thursday, October 6, 2011

Family Day Ambank @ Tioman

Assalamualaikum semua,

Hai, lamanyer tak menghupdate blog, bukan aper, nak menulis pun nak kena ada mood kan.  Masa panas2 tu klu tulis mmg syok lah, tp klu dah lama, ala2 kepam, so mood pun hilang.

K kali ni nak citer pasal Family Day Epoi  kat Tioman from 16-18 Sept ari tu.  Semua pg naik bas (jenuh la nak melayan anak2 dlm bas tu, esp si tenit Dhia, aku tak tau la nak kategorikan dia ni super ke hyperactive).

Perjalanan start kul 10.00 pm and sampai sana kul 3.30 pagi.  Gile laju bas tu, aku nak tido pun tak berani.  Dah la driver sorang jer.  Dhia plak sepanjang perjalanan, duk main akrobatik from kerusi aku ke kerusi abahnye, dari mula perjalanan smpi la kul 2.30 pagi. Dah sampai 3.30 pagi, duk melangut la kat kedai makan kt situ, sbb nmak naik feri kul 7.30 pg.  Giler lama ah...dah duduk kt situ, jgn harap la anak nak tido, waima maknya muka cam dah burung hantu. Nasib kedai kat situ, bila nmpak orang jer, owner nyer terus datang, bukak kedai.  Kejap jer masak nasik lemak ko, kul 4.00 aku dah selamat membedal.

cenggini ler rupa di kala 3.30 pagi nan sepi itu...
dan lagi...

Sampai kt resort, kami stay kat Sun Beach Resort kt Kg. Genting.  Bilik Quad apa tah, jenis ada katil queen size dua, so oklah....camni rupa dia ha..

So pas makan check in, makan tghari semua, dlm pukul 2.00 ptg ada jungle tracking.  Memandangkan acik dah letih layan anak2 super duper aktif, maka hanya ktorang yg stay kat situ, lain sume off to the boat, g tracking.  Apa aktiviti kami? Saksikanlahhh...

Ktorang just layan2 pasir, tgk laut jap...dan2 tu Haziq n Dhia nak main pasir pukul 1.30 tghari dengan x pakai sunblock segala...cepat2 bwk dorang lari, g pekena ABC jap, pastu usha2 souvenir n beli barang kt kedai runcit sket.  Oh ya, kat sini, toksah la beria nak bwk beg makanan segala, sbb ada kedai runcit, insyaAllah semua ada, kecuali susu budak.  Laki aku bleh plak lupa stok susu abis, so pg sana rupanya susu budak takde, dia tak ckp pun kt aku.  Nasib dorang dah besar, so layan susu kotak dutch lady tu jerlah, bukak kotak, tuang dlm botol..sekian...

Ni view sket lagi, nak explain details mau lapan ari tak abis plak kang...pastu malam tu acara BBQ n karaoke...Tp aku n Epoi, agak frust, sbb BBQ nyer tak berunsurkan seafood, ye lah, dah ko g pulau, of course ko harapkan ada seafoodkan, maybe aku tak tau apa menu yang resort bagi kat organizer, so takyah la byk bunyi.  Makanan kat sini masakan2 semua OK kategori sedap dan boleh diterima.  Simple but nice.  Laki aku ala2 kempunan, sbb aku asik story mory masa aku dtg sini tahun 2000 dulu, mmg giler happening.

Tpt aku pg tu kat Kg. Salang.  Kat Tioman ni ada 6 ke 7 kg camtulah kot, tp yang Salang tu port Mat Saleh.  Agak sape nak cuci mata, buat taik mata segala, g sana, tp situ mmg happening, seafood best giler, aku still tingat nasi goreng kerabu kedai Thai kat sana jual, pedas berapi ngan sotong bakar (dia marinate with bawang putih jer) pastu bakar, n cicah with air asam yang sgt sedap.
Back tu the story, malam tu karaoke. Aku ala2 geram gak la nak karok maklumlah karok zaman bujang dulu jer, pstu bila nak karok kt umah, anak2 berebut terus jahanam mic i...getik tau...so esoknyer, acara penuh...kul 8.15 dah naik bot nak g snorkeling, pastu gi Marine Park and pastu g kat Duty Free.  Aku paling suka ms snorkeling and kat Marine Park, sonot sgt dpt berendam dlm air yg sgt jernih, pastu bagi ikan makan ngan anak2....kali ni aku kasi can Epoi snorkel, aku jaga anak kt atas, sbb Haziq takut nak turun.....tp masa kt Marine Park, aku turun mandi ngan Epoi, anak2 main pasir kt tepi pantai..best sangattt....

X larat nak citer dah, x larat nak upload dah...layan je ler yer...klu lalu...hihihi..

1 comment:

tiHa79 said...

hehe...bertambah2 molat si epOi...