Sunday, August 12, 2012

Mari Buat Biskut Raya..

Weekend ari tu kitorang balik Perak sbb turn Epoi utk buat moreh kat kg.  So dah alang2 balik tu aku bwk la skali kuih raya yang dah beli sbb tahun ni turn raya kt Trg.

Memandangkan faktor keboyotan dan x tempah kuih sangat, aku cuma tempah dua jenis kuih je tahun ni.  The rest tu kena beli tp this time around cam tak banyak booth plak jual biskut raya kt kompleks PKNS.  Tp aku beli jugak la sedas dua, kang sedih plak biskut takde kan...

Since dah jadi amalan biasa aku mmg wat biskut yang sempoi cam Biskut Suji, Cornflakes Rangup, Cornflakes Madu, etc, maka aku cuba la menggagahkan diri utk buat kuih2 yang di atas.

Kebetulan Jumaat ari tu Epoi bukak pose kat luar, so cam biasa aku transit la kat umah kawan rapat I kat Kelana Jaya.  Balik umah dah pukul 10. Mandi2 semua, terus I start menggentel tau...kata esoknya tu nak balik Subuh2 sepi gituk...So dah gentel2 tu, dapat la 3 jenis biskut cam kat bawah ni...OK la tu kan, dlm boyot2 I ni, sepanjang aku menggentel tu, baby aku mengeras jer....


Biskut Suji Sempoi

Biskut Cornflakes Rangup. 
Ni aku pakai sukatan belasah2 jer, pakai cawan.  Aku nak hasilnya rangup sbb my father very d like this biscuit.  Biskut ni xyah terap, aku sudu2kan jer n campak dlm Cornflakes yang dah diramas kasar.  Kemudian bakar. 

Biskut cornflakes Madu x sempat nak snap sbb aku dah tak larat masa tu, aku angkat n sejukkan, pastu suh Epoi masukkan dlm bekas sbb masa tu aku dah padammmmm....tima kasih Abg...

Oh ya, aku ni kan jenis sempoi, so kuih aku xde la stok2 jelita, aku paling suke buat kuih simple n gentel2 campak jer....nak beria berterap bagai agak kemalasan, tp sometimes perlu gak..

Utk balik Trg nanti, aku plan nak wat Biskut Dahlia, Suji (remake), Cornflakes Rangup (remake), Cornflakes Madu (remake), Tat Nenas Nyonya and Coklat Cip kot...harap2 sempat la sbb time suntuk sangat.  Nasib Jumaat ni aku amik cuti, so Rabu/Khamis siapkan beg baju, Jumaat balun buat kuih and btolak balik subuh2 hening tu...

Ok itu sajork kali ni...nnt sembang lagi...daaa...

No comments: